ro | en
Atelier de front. Artiști români în Marele Război
  • Premiul secțiunii „Arhitectura amenajărilor interioare / expoziții, standuri și scenografie” (ex aequo)

Atelier de front. Artiști români în Marele Război

Autori: arh. Cristina Constantin, arh. Mirela Vlăduță, arh. Cosmin Pavel
Birou de proiectare: ABRUPTARHITECTURA

Colaboratori:
Beneficiar: Muzeul Național de Artă al României
Curator: Alina Petrescu
Constructor: Marius Lazăr

Comentariul autorului

”Inter arma silent musae”
Peste ordinea inițială a spațiului, dată de rigoarea pereților perimetrali și ritmată de cei zece stâlpi dispuși pe două axe paralele, se suprapune logica absurdă a războiului. Scenografia propune un spațiu deconstruit, angoasant, trecând printre elemente disparate, rotite, frânte: panouri liniare și ”cutii” de expunere realizate din profile de lemn și placaj, vopsite într-o culoare întunecată. Pe pereții de contur nu este expus nimic, toate lucrările fiind aduse spre mijlocul spațiului. Cele trei ”cutii” în care se poate intra - ”turnul”, ”sicriul” și ”tunelul” - sunt destinate experienței directe a războiului prin fotografii, jurnale și documente de pe front, proiecții, sunet. Pardoseala existentă a fost integral acoperită cu dușumea de lemn, făcând ca zgomotul pașilor să se audă amplificat în sală și transpunând astfel în sunet parcurgerea spațiului expoziției.
După vernisaj expoziția a parcurs etape insolite: itinerarea unei părți din lucrări la Galeria Vittoriano din Roma, inclusiv reconstruirea in situ a unor elemente spațiale (”tunelul”), iar după încheierea expoziției din București scenografia a fost păstrată câteva luni pentru a găzdui evenimete și activități legate de educația muzeală.

Comentariul juriului

‘Atelier de front. Artiști români în Marele Război’ este un proiect impresionant ce evocă o întreagă gamă de emoții care se acordează armonios cu conținutul expoziției. Pentru expoziția ce aduce în discuție operele de artă create în timpul Marelui Război, autorii utilizează aspecte senzoriale care subliniază încărcătura emoțională transmisă prin expoziție. Astfel, pardoseala de lemn devine foarte prezentă din punct de vedere sonor atunci când este străbătută de vizitatori, iar lumina difuză complementează senzorial spațiul. Modul de parcurgere al expoziției este gândit în acord cu tema expoziției, iar eficiența proiectului de amenajare este bazată pe o alegere bine stăpânită a materialelor și a paletei de culori. Rezultatul este dovada unei abordări intelectuale din partea autorilor, o metodă fermă și o estetică cumpătată. Proiectul de amenajare al expoziției ‘Atelier de front. Artiști români în Marele Război’ a fost foarte apreciat pentru calitatea sa și a impresionat juriul, stârnind discuții și dezbateri despre ce este, și care este rolul design-ului în contextul expozițional.



Alte lucrări cu aceiași autori:

2020
Arhitectura amenajărilor interioare
Expoziții, standuri și scenografie
Powered by: