ro | en
FAR. 12 Fotografi de arhitectură din România
  • Nominalizare la secțiunea „Cercetare prin arhitectură / carte de arhitectură”

FAR. 12 Fotografi de arhitectură din România

Autori: Francoise Pamfil, Augustin Ioan, Iosif Király, Dorin Ștefan

Colaboratori: Șerban Bonciocat, Alexandru Crișan, Cosmin Dragomir, Vlad Eftenie,
Laurian Ghinițoiu, Dacian Groza, Radu Malașincu, Andrei Mărgulescu, Ovidiu Micșa,
Vlad Pătru, Ștefan Tuchilă, Arthur Țințu

Comentariul autorului

Proiectul editorial dedicat Fotografiei de Arhitectură din România reprezintă un demers inedit al echipei igloo media – o premieră în România. Motivul acestui demers de comunicare și deschidere către public a unui domeniu foarte special – fotografia de arhitectură – e unul mai mult decât justificat: trăim astăzi mai mult decât oricând într-o lume a imaginii, a hedonismului cultivat în acest sens. Ne bazăm pe ceea ce Jean Baudriallard încerca să avertizeze încă din anii 1981, explicând astfel o ordine sacramentală și propunem o incursiune profundă în lumea imaginii arhitecturale, dorind să aflăm mai mult despre cum se realizează aceasta. Într-o fotografie de arhitectură, autorul imaginii surprinse – înțelegând un partiu arhitectural, relația clădirii cu exteriorul, parcursul spațial continuu interior-exterior și particularitățile – prezintă spațiului fotografiat îmbogățindu-l. Nu întâmplător, majoritatea fotografilor din albumul FAR sunt și arhitecți: Șerban Bonciocat, Alexandru Crișan, Cosmin Dragomir, Vlad Eftenie, Laurian Ghinițoiu, Dacian Groza, Radu Malașincu, Andrei Mărgulescu, Ovidiu Micșa, Vlad Pătru, Ștefan Tuchilă și Arthur Țințu. Clădirile și spațiile proiectate de arhitecți trăiesc prin imagini. Aceste imagini sunt inițial cele care locuiesc în imaginarul autorului (sau în desktop-ul deschis cu mai multe aplicații/programe de modelare 3D) și devin apoi realitate prin conlucrarea între actorii implicați în gestul edificării. Ulterior, imaginile intră subiectiv în afectivul individual al fiecăruia dintre noi și empatic, fără să se suprapună cu programe publice, în memoria colectivă. În cazul arhitecturii și variind prin modul de prezentare (mediul print sau online), imaginile sunt clădirea sau partea de oraș surprinsă în cadrul aparatului de fotografiat. Uneori, arhitectura este imaginea, iar modul în care clădirea e cunoscută ni se desface (întâi) prin fotografie ca într-o pre-identitate. Iată de ce fotografia de arhitectură este un domeniu special și iată de ce albumul editat de igloo media este o piesă de colecție.