ro | en
CIAK - Video production offices

CIAK - Video production offices

Autori: arh. Alina Vilcu
Birou de proiectare: Pianoterra

Colaboratori:
Beneficiar: Multimedia Est
Foto: Sabin Prodan

Comentariul autorului

Un design bun începe cu o tema de proiectare bine pusa la punct, iar în cazul nostru, clădirea existentă a fost brief-ul: parterul de 240 mp al unei vile din 1930, suficient de generos încât să ne permită să ne jucăm cu coridoarele și camerele mari cu uși ample din sticlă, ce găzduiesc birourile unei companii de producție video.
Munca din biroul de productie este intrinsec definita de dinamism si schimbare continua; niciun proiect nu este similar cu altul și pentru fiecare, sunt alocate echipe diferite. O forfotă care trebuie controlată și echilibrată printr-un mediu simplu și dezordonat. Obiectivul nostru de design a fost să creăm un spațiu adaptabil, neutru și versatil. Acest lucru, alături de respectul pentru istoria acestei case vechi, ne conduce către o temă estetică foarte simplă și neutra.
Am păstrat totul la nivel esențial - schema cromatică, mobilier și decor, numărul de texturi responsabile pentru atmosferă, formele și modelele implicate în ecuația de design.
Din punct de vedere funcțional, am urmărit intervenții minime prin simpla eliminare a unor uși pentru a simplifica circulația și a crea mai mulți pereți pentru o distribuție ușoară a mobilierului. Ca o caracteristică a vilelor interbelice, amenajarea în plan avea un hol central amplu, accesat de la intrarea principală și din cea secundară din spate, cu toate încăperile distribuite în jurul acesteia; așadar, am păstrat intenția inițială, și am făcut din acest hol central nu doar un spațiu de tranziție, ci unul primitor, care comunică transparent cu încăperile adiacente, care găzduiesc zone comune de lucru. În celelalte încăperi, atașate printr-un coridor lung și îngust, am poziționat o sală de ședințe, departament de contabilitate și biroul executiv.
Coridorul îngust s-a prezentat ca o provocare, cu tavanul secţionat de grinzi transversale, fără lumină naturală şi cu lăţimea de 1,1 m. Un pasaj ostil, care a fost reconfigurat cu un tavan arcuit și o nouă schemă de iluminat, constând în aplice globulare translucide (pentru a extinde lățimea).
Pentru biroul executiv a fost montat un tapet cu design la comandă (creat cu model alb-negru la scară mare, cu accent pe forme curbilinii), iar noile piese de mobilier au fost alese cât mai neutre, pentru a se potrivi cu biroul existent, care era obligatoriu de păstrat.
Sala de ședințe este declarația noastră de autenticitate și onestitate, deoarece deciziile noastre nu s-au bazat pe criterii pur estetice, ci pe purtarea mai departe a istoriei casei. Așadar, soba originală din ceramică (cu o frumusețe discutabilă) și-a păstrat poziția în colț, ca martor tăcut al trecutului și prezentului, fără nicio altă semnificație funcțională astăzi; plafonierele au fost cele existente in designul anterior, de acum 15 ani iar celelalte elemente - mobilier, culorile pereților și arta pereților, au fost alese cu grijă pentru a avea un dialog coerent cu piesele existente. Decorul acestei camere este o întrebare deschisă despre ce este frumusețea: dacă are legătură cu regulile estetice sau cu o poveste plină de sens.
De-a lungul spațiului, am experimentat câteva extravaganțe de design, una dintre ele fiind soclul, care prezintă o grafică alb-negru personalizată, inspirată din clapetă... elementul care ne trece în minte când ne gândim la producția de film. Ne-am dorit ca plinta să „țină spațiul” așa cum se dorește de obicei, dar într-un mod mai nonconformist și mai zgomotos, fiind un element de design perturbator care se vrea neașteptat și stimulativ vizual.
Împreună cu soclu, am decis să ne jucăm cu o bază de perete gri rece (pentru a face un bun contrapunct cu podeaua de culoare caldă) cu un motiv în zig-zag, care este destinat să aducă puțină distracție în design.
Zonele de lucru sunt menținute simple și versatile, în timp ce recepția este mai elaborată, cu elemente curbilinii, iar singurele prezențe colorate din încăperi sunt lucrările de artă de pe pereți, provenite de la un artist local foarte drag.
Deoarece parchetul original a fost extrem de deteriorat, iar procesul de scoatere și înlocuire a straturilor de dedesubt este foarte costisitor și complicat, am ales să folosim ca suport și să o acoperim cu plăci flexibile LVT, cu o culoare caldă și o senzație tactilă, să semene cu pământul de sub picioarele noastre și legătura noastră cu acesta.