ro | en
RDW 2022 - Amenajarea curții Combinatului Fondului Plastic - Grămada Aranjată
  • Nominalizare la secțiunea „Arhitectura amenajărilor interioare / expoziții, standuri și scenografie”

RDW 2022 - Amenajarea curții Combinatului Fondului Plastic - Grămada Aranjată

Autori: arh. Maria Duda, arh. Alexandru Belenyi, arh. Irina Belenyi
Birou de proiectare: BAZA. Deschidem Orașul

Colaboratori:
arh. Daniela Ioniță
Execuție: A&M Set Services
Curator: The Institute
Foto: The Institute

Comentariul autorului

Gramada aranjată
Proiect pentru amenajarea curții Combinatului fondului plastic, pe durata Romanian Design Week, 2022.

In timpul deambulărilor prin curtea Combinatului fondului plastic, ne-a fost greu să trasăm o linie clară între: artă și rămășițe/ organizare și haos/ valoros și nevaloros. Această ambiguitate (cultivată?) ni s-a părut utilă. Poate fi o cheie de interpretare a orașului contemporan și a nevoilor de a refolosi, integra și mai ales de a descoperi potențial în cele mai neașteptate situații. Pastișa, vechiul și rugina au fost și ele importante în definitivarea unei metode care se bazează pe cultivarea precarității și mai puțin pe costisitorul sublim.
Ce am făcut, mai concret? Principalul spațiu liber din curtea Combinatului era bineînțeles folosit ca parcare. Gridul dezordonat al parcării a devenit pentru noi unul dintre artefactele care trebuiau refolosite. L-am reorganizat și estetizat, l-am marcat corespunzător. În fiecare celulă a gridului am expus un obiect sau un ansamblu de obiecte recuperat din curtea Combinatului. Unele dintre acestea erau lucrări abandonate, altele erau deșeuri expresive iar altele opere de artă puse la păstrare. Procesul de selecție a obiectelor expuse a presupus o explorarea a fiecărui ungher al acestei curți uriașe, cât și negocieri fine cu artiștii rezidenți. Mulți dintre ei ne-au refuzat. Dar la final parcelele noii parcării de la Combinatul Fondului Plastic au devenit o galerie de curiozități, în care fiecare vizitator era provocat să decidă dacă acceptă propunerea noastră, dacă ce vede este artă sau nu?
Prin folosirea parcării ca structură spațială de bază a expoziției am adus în discuție și relația dintre infrastructura auto și spațiu locuit. Parcarea este structură adormită a orașului contemporan. Creată de simbolicul-mai-mult-decât-pragmatic automobil ea trebuie acum reintegrată în viața orașului.
Diagrama alăturată reprezintă macheta spațiului urban pe care îl propunem, pornind de la unitatea spațială a parcării. Un spațiu care păstrează permeabilitatea dar, pe lângă mașini se îmbogățește cu artă, umbră si vegetație, locuri de stat si o mică cameră care demonstrează irevocabil că si parcarea este tot „locuită", că mașinile prin îndelungata perioadă de repaus sunt în primul rând mici arhitecturi, nu obiecte în mișcare.
L-am salutat pe Ruscha, Scott Brown & Venturi și în gridul postmodern al parcării am intervenit cu propria noastră menajerie de obiecte, tipică Europei de Est din secolul XXI.
Reafirmăm deci scopul amenajării propuse - acela de a crea o metodă de lucru cu final deschis, mai mult decât un obiect unicat, finit. O metodă prin care dorim să cultivăm pe durata Romanian Design Week arta de a șterge limita dintre lucrare și lume înscrisă în însuși în felul de funcționare al Combinatului fondului plastic, Bucureşti și întrebarea: cum am putea să facem același lucru în oraș?
PS: Pentru moment denumim instrumentul nostru „grămada aranjată”.