ro | en
CORPUS CONFECTUS

CORPUS CONFECTUS

Autori: dr.arh. Ana-Maria Crișan, dr.arh. Alexandru Crișan
Birou de proiectare: Asociatia Culture Reserve

Colaboratori: ONEA Radu, CHEȘU Teodora, UYSAL Merve, SIMION Maria, ȚURLUI Sergiu, DOLHA Mihaela, NACA Marian Claudiu

Comentariul autorului

CORPUS CONFECTUS
O instalație coplanară interactivă, care aduce ÎMPREUNĂ vise al corpurilor și golurilor pe care acestea le străbat în vieți trecute, prezente și viitoare

Autori : Ana Maria CRIȘAN, Alexandru CRIȘAN
Colaboratori : CHEȘU Teodora, SIMION Maria, NACA Marian Claudiu, ȚURLUI Sergiu, UYSAL Merve, ONEA Radu, DOLHA Mihaela

Participanți/ activatori Instalație (studenți ai Universității de Arhitectură și Urbanism Ion Mincu București): APOSTOLIDIS Mihaela-Denisa, ARDELEANU Ana Maria, ARNĂUTU Silviu-Daniel, BOB Raluca, CHEȘU Teodora, CIURIA Ștefani, DOLHA Mihaela, IOSIF Teodora, ENACHE Lavinia Elena, JIMAN Maria, MOȚĂȚĂIANU Andra, NACA Marian Claudiu, ONEA Radu, PANGICĂ Dan Paul, PARASCHIV Simona Mihaela, RENȚEA Teodora, SIMION Maria, SILION Miha, ȘTEFAN Andreea, TARHUNA Patric, TUDOR Andra, ȚURLUI Sergiu, UYSAL Merve.

invitați în dialog: Octavian NECULAI, Adina GRAPĂ, Alexandru CRIȘAN

expoziție, instalație, eveniment: instalație în cadrul expoziției până IN PANZELE ALBE, 28 septembrie-04 octombrie, cu eveniment /finisaj tematic în cadrul celei de-a 16-a ediție a Nopții Albe a Galeriilor (4 octombrie) (curator Ana Maria Crișan).

amplasament: Galeria Galateca, București
data: 28 septembrie-04 octombrie

Corpus confectus este o instalație coplanară de arhitectură, o poetică spațială a scării umane, rezultată din asocierea corpului fizic, textil și a corpului construit al casei reprezentat virtual de golurile de trecere, uși și ferestre.

Instalația materializează la scara reală, 1/1, în planul de proiecție al pereților galeriei Galateca, în același plan și timp, golurile spațiilor domestice vernaculare de la începutul secolului XX, golurile spațiilor rupestre de sec XV-XVII, alături de deschiderile filomuro specifice limbajului contemporan într-o poetică a trecerii.
Rezultă un plan virtual dinamic, acționat de imaginație ca o re-experimentare a scării umane, plecând de la corpul textil.

Corpul confectus sau corpul confecționat, corpul purtat este ultim proiecția volumetrică a omului, cu fluiditatea sau rigiditatea sa, cu silueta timpurilor din care vine, cu propria capacitate de traversare a planurilor.

Instalația urmărește o re-experimentare a scării golurilor studiate in situ de autori, colaboratori și participanți în cadrul workshop-urilor Elemente, și d_ÎN PIATRA, o analiză comparativă a scării acestora plecând de la interacțiunea fizică. O serie de deschideri, selectate din 7 gospodării, studiate in situ în cadrul Muzeului în aer liber Astra, Sibiu în anul 2022, au fost reluate, reproduse în contur la scara reală, 1/1, și au fost transformate în suportul unei aplicații, aducând în discuție realitatea corpurilor diferite pe care le avem și a jocului permeabilităților care alterează percepția fizică. Jocul face trimitere la coplanaritatea variabilă a tâmplăriilor și la grosimea limitelor tranzitabile, cu ironia suportului, a deschiderilor mobile filomuros ale peretelui expozițional.

Instalația aparent statică, a fost deplasată în sfera dinamică – omul fiind în context nu doar utilizator cât și tranformator și, golul paradoxal ca adaptor poetic de scară.

Le Cadavre Exquis Boira Le Vin Nouveau - Celebra frază a lui Andre Breton, anunță jocul și rolul interacțiunii secvențiale a participanților - ilustrează deopotrivă intenția suprarealistă de a recontura percepția golurilor ca sumă, după deconstrucție până la pierderea spatialității și sensului după reconstrucție.

Amintirile, experiețele… ÎMPREUNĂ așează trăirea instalației ca o formă colectivă, generată artifical prin traducere asociativă.

Ultim, această transpunere 2d, aducere ÎMPREUNĂ a elementelor de arhitectură, le de-contextualizează, le anulează scara, sensul individual, rațiunea de a fi… Oamenii ÎMPREUNĂ le reașează, prin propria scară corporală, prin trăire individuală sau colectivă, le reașează ca elemente de vocabular comun, cărora gândul le dă spațialitate virtuală într-o escapadă critică (cu trimitere la Escaping Criticism, pictura în ulei, de Pere Borrell del Caso)

7 gospodarii sursă, 23 de studenti activatori/ performatori ai instalației, 15 metrii liniari de instalație filomuro, 7 gospodarii sursă, 16 deschideri conturate de uși și ferestre