ro | en
Recuperarea ansamblului arhitectural din str. Plantelor nr. 4, București

Recuperarea ansamblului arhitectural din str. Plantelor nr. 4, București

Autori: dr. arh. Cristina Woinaroski, arh. Oana Floarea, dr. arh. Ruxandra Nemțeanu (șef proiect complex, arhitect atestat MC - restaurare)
Birou de proiectare: Icon Studio de arhitectura

Colaboratori:
arh. Daniela Sandu, arh. Anca Crețu
Cercetare de arhivă: Apăteanu Ruxandra, Istoric de artă Monica Croitoru-Tonciu
Consultant implementare fonduri europene: Prim Consulting group srl
Proiectare structură de rezistență: expert tehnic ing. Mihai Ursăchescu, ing. Adrian Stănescu, ing. Nicolae Anton
Proiectare instalații: Electric eye srl, ing. Adrian Valea; Parsimonia srl, ing. Sorin Boruga
Proiectant iluminat arhitectural: Lucedomotica, Cristian Laurenti
Proiectant peisagistică: Lovicos prod srl, peis. Bogdan Nicolae, Codruța Petre
Dirigenție de șantier: Lacaton Consulting srl, ing. Dan Lăcătuș (construcții), ing. Ionuț Moțoc (ing. FIDIC), ing. Mihai Savu (instalații), Sergiu Luchian (componente artistice)
Antreprenor General – Asocierea între s.c. Skyline Center srl și R.C.M. Construzioni srl, Lider de asociere: Skyline Center s.r.l., Bogdan Boeru, Constantin Ganea, Laurențiu Stoica
Executanți: Coame Design srl, ing. Marcel Rusu (consolidare, finisaje, curte); Pro Instal group srl, ing. Cătălin Lăzărescu (instalații HVAC și sanitare); Lucedomotica srl, Cristian Laurenti; Avi compact srl, (instalatii climatizare); All Services Company srl, (instalații antiefracție, C.C.T.V., detecție incendiu); Faber Studio srl: Maria Dumbrăvicean, Ioana Olteanu, Laura Hangiu, Vlad Dumitreanu, Sebastian Burlănescu, (restaurare pictură murală, restaurare sobe); Dan Munteanu art srl, (restaurare stucaturi interioare și exterioare); Arhitectura restaurare srl: Mirela Constantin, Anca Vasilescu, Adina Botezatu, (restaurare pictură lemn, uși); Lavimar Consulting srl, (restaurare lemn); Galeria Ancora srl : Victor Săraru, Ecaterina Orbulescu, George Cristea, Ene Săndel, (restaurare sticlă, vitralii și feronerii din alamă la tâmplarii); Sim’Art construct srl, Alexandru Siminic (restaurare metal); Acopero Serv srl (acoperiș); Decorex Prod și Masiv Expert srl, (tâmplării lemn); Asseb Workshop srl, (tâmplărie aluminiu Cortizo - seră, luminatoare exterioare și interioare); Mesta marmură și travertin srl (elemente piatră naturală, beton decorativ, terrazzo); Schnell cccia srl, (scări metalice); Top Uniplan (uși sticlă, balustradă sticlă, oglinzi); Rivi Art srl, Marie Joan Boiangiu (elemente decorative metal); Selva Decking Systems srl (parchet); Ozone srl (amenajare peisagistică curte)
Foto: arh. Andrei Mărgulescu, Cătălin Georgescu
Beneficiar: Asociatia pentru Protejarea Patrimoniului Istoric și Cultural (APPIC)
Foto: arh. Andrei Margulescu, arh. Cristina Woinaroski, Catalin Georgescu

Comentariul autorului

Imobilul din str. Plantelor nr. 4 din București, ce a aparținut căpitanului Dimitrie Pandele, este format din două corpuri de clădire și grădină: fosta locuință construită în 1891 și fostul grajd construit în 1897. Imobilul face parte din ZP. nr. 37 – Sf. Ștefan și este clasat monument istoric clasa B. Deoarece această intervenție de consolidare și restaurare a fost realizată cu ajutorul fondurilor europene, imobilul este deschis publicului, având în prezent funcțiunea de centru cultural. Stilistic, atât exteriorul, cât și interiorul celor două corpuri se încadrează în eclectismul specific sfârșitului de secol XIX. În decursul timpului și mai ales după naționalizarea din anii ’50, imobilul a suferit multe intervenții improprii: la exterior, tencuieli de culoare ocru, zidirea serei, pierderea profilaturilor decorative, goluri și zidiri agresive, iar la interior, compartimentări abuzive, acoperirea cu zugrăveli a decorației originale ale pereților și plafoanelor, montarea instalațiilor aparent, aflându-se într-o stare avansată de degradare. Conform expertizei tehnice de rezistență, ambele corpuri au fost încadrate în clasa de risc seismic I, necesitând operații delicate de consolidare: introducerea unor stâlpișori de beton în grosimea zidurilor structurale și turnarea unui planșeu de beton peste parter, structura de lemn a planșeului existent rămânând suport pentru plafoanele decorative. În urma sondajelor stratigrafice, a rezultat că pe lângă cele două plafoane pictate care erau degradate, dar vizibile, și în celelalte camere straturile de vopsea ascundeau pictura originală în ulei atât la pereți, cât și la plafoane. Prin planimetria, plastica arhitecturală, bogăția componentelor artistice autentice care au ieșit la iveală și a șantierului de restaurare, ne aflăm în prezent în fața unui obiect arhitectural unic și complet. Un întreg care, pe lângă o arhitectură tipologică a momentului, grupează un evantai al artelor decorative specifice epocii, însă foarte rar păstrate ca în cazul de față: picturile în ulei semnate de autor și stucaturile tuturor plafoanelor, pictura în ulei în imitație de tapet a pereților, pictura ușilor interioare, arta vitraliilor, a bronzurilor, a sobelor, arta feroneriei evidențiată de marchiza de intrare și gardurile de incintă. Au fost refăcute și modernizate toate instalațiile. Spațiile de la subsol au fost puse în valoare prin restaurarea bolțișoarelor existente, iar cele de la mansardă au fost tratate modern. Deoarece nu s-au păstrat corpuri de iluminat și mobilier original, s-a optat pentru achiziționarea unor piese contemporane realizate de designeri renumiți: mobilier - Ron Arad, M. Cananzi și R. Semprini, Masanori Umeda, Patricia Urquiola; corpuri de iluminat - Barrovier-Tosso, Flos. Lucrările efectuate au constituit o operațiune complexă, care a grupat tehnici dificile de consolidare și bune practici de restaurare a tuturor componentelor artistice, reunind o paletă largă de echipe specializate: arhitecți, ingineri, constructori, restauratori de componente artistice. Descoperirea, consolidarea, conservarea și restaurarea imobilului din str. Plantelor nr. 4 constituie un caz benefic de recuperare a unui patrimoniu mai puțin cunoscut din istoria arhitecturală și artistică a Bucureștiului. Toate operațiunile de intervenție și restaurare au condus la (re)descoperirea unui obiect arhitectural autentic, ce constituie o mărturie a unui model de locuire reprezentativ pentru burghezia mijlocie de la sfârșitul secolului XIX.