ro | en
Școala de Grădinari Planetari TERRRA Brezoi

Școala de Grădinari Planetari TERRRA Brezoi

Autori: arh. Constantin Petcou, arh. Doina Petrescu

Colaboratori: peisagist Gilles Clément, partener Nedeea Valceana, partener Primaria Brezoi, partener MyVillages, ing. Gabriel Deliu, ing. Florin Ilie, Mircea Onica, Stefan Pop
Foto: Constantin Petcou, Indra Gleizde, Doina Petrescu, Anthony Macharinow

Comentariul autorului

Școala Grădinarilor Planetari TERRRA este o inițiativă trans-locală care reunește perspective diverse din arhitectură, artă, economie, ecologie, activism și pedagogie civică, toate axate pe tranziția ecologică și reziliență. Școala promovează o educație alternativă organizind întâlniri între practicieni locali și internaționali și tineri dezamagiti de educația formală, care adesea nu îi echipează cu cunoștințe aplicabile pentru a înfrunta criza climatică și a iniția schimbări ecologice. Programul scolii abordează si declinul zonelor rurale și pierderea cunoștințelor tradiționale legate de economiile rurale, agricultura de subzistență, îngrijirea naturii, abordările multispecii și guvernarea resurselor comune.
Situată în Brezoi - un oraș mic din Carpați – si gazduita de hub-ul eco-civic TERRRA, care oferă spații pentru seminarii, cazare și oportunități pentru experimentare în aer liber, școala incorporeaza o filială locală a Școlii Grădinarilor Planetari inițiată de peisagistul si filozoful francez Gilles Clément. Gilles Clément definește „grădinăritul planetar” ca o modalitate de a trăi în armonie cu o natura ne-infinita, și acționând atât ca grădinar, cât și ca îngrijitor. Școala TERRRA oferă oportunități de formare pentru tineri arhitecți și designeri care aspiră să devină „grădinari planetari”.
În loc să funcționeze doar ca un program de formare, curriculumul școlii creează un spațiu pentru întâlniri și co-producție între indivizi din medii diverse, încurajind noi alianțe între diferite discipline (arhitectura, botanica, ecologie, etc) și tradiții, permițând roluri flexibile și schimburi de cunoștințe transversale prin procese de învățare mutuală. Ca parte a acestei inițiative, o selecție de lucratori din comunitatea locala (tarani, meșteșugari, lucrători forestieri, ciobani, apicultori etc.) sunt asociați cu experți (botanisti, ecologi, peisagisti și eco-designeri) pentru a co-preda subiecte relevante pentru « gradinaritul planetar » precum economia comunității, conservarea biodiversității, drepturile naturii, remediera ecologică și gestionarea apei.
Pedagogia școlii pune accent pe învățarea prin practică / ‘learning by doing’. Studenții participă la ateliere în care explorează diverse tehnici ecologice in situ, cum ar fi cositul, altoirea, tăierea lemnului, identificarea plantelor și insectelor, și utilizarea materialelor recuperate sau bio-sursate în construcții. Aceste tehnici promovează utilizarea si adaptarea contemporana a uneltelor tradiționale meșteșugite local. Atelierele sint conduse uneori de meșteri si locuitori implicati in gestionării peisajului printr-o „economiei frugala”, asa cum sint spre exemplu membrii celor cinci obște din Brezoi, care continuă să își gestioneze pădurile colectiv.
Școala funcționează printr-o formă de activism ‘soft’, susținut de colaborări transversale și translocale facilitate de partenerii TERRRA și rețelele lor, care includ de asemenea organizații și instituții civice din Brezoi și din întreaga Românie.
Activități desfășurate până în prezent
Două seminarii internaționale și cursuri de vară au fost organizate: unul în 2023 axat pe „Pământ & Sol” și altul în 2024 pe „Apă & Padure”. La aceste actiuni au participat membri ai rețelei TERRRA și studenți de la Școlile Grădinarilor Planetari din Franța, studenți de la Limoges (Franța), Sheffield (Marea Britanie), Universitatea Oradea, Cluj, UIAM și Facultatea de Peisagistică și Horticultură din București, public local si national.