ro | en
Anatomia Restaurării
Nominalizare

Anatomia Restaurării

Autori: arh. Cristina Constantin, arh. Mirela Vlăduță, arh. Cosmin Pavel
Birou de proiectare: ABRUPTARHITECTURA

Colaboratori:
Curatori: Cristina Toma, Cosmin Ungureanu
Beneficiar: Muzeul Național de Artă al României
Constructor: Aedificia Carpați

Comentariul autorului

”Anatomia Restaurării” este o expoziție care își propune să dezvăluie procesul minuțios al restaurării operelor de artă din patrimoniul Muzeului Național de Artă al României. Restaurarea este disecată la propriu, expoziția aducând laolaltă 80 de opere de artă restaurate, fotografii ce surprind fiecare etapă a acestui proces precum și materiale video, informații scrise, dar și ”mese de lucru” ce adună instrumente și materiale folosite de restauratori în munca lor.
Conceptul arhitectural se construiește pe metafora ”spitalului de campanie”, utilizând materiale și gesturi simple pentru a crea un fundal neutru care să scoată în evidență strălucirea aproape magnetică a lucrărilor de artă. Toate materialele auxiliare (fotografii, materiale video, etc.) sunt așezate pe o poliță din lemn perimetrală. Preumblarea prin expoziție îl poartă pe vizitator din ”cameră” în ”cameră”, din ”laborator” în ”laborator”, prin toate cele nouă laboratoare de restaurare ale muzeului: pictură pe pânză, pictură pe lemn, grafică, sculptură, textile, ceramică, metal, mobilier și restaurare rame.

Comentariul juriului

Acesta este al doilea proiect al echipei AbruptArhitectura în această categorie. Din nou, am dat peste un design de expoziție foarte bine lucrat. Designerii excelează în tratarea subiectului foarte ‘specializat’ al expoziției, făcându-l interesant pentru publicul larg. Aceasta este o sarcină impresionantă. ‘Anatomia Restaurării’ este construită în jurul unor laboratoare mici care studiază diferitele aspecte ale procesului de restaurare. Cu materiale simple și ieftine, autorii reușesc să pună în valoare tema curatorială a expoziției; Se joacă cu nivelurile de transparență pentru a evoca curiozitatea privitorului și pentru a crea un calm în jurul obiectelor expuse. O expunere și expresie foarte coerente!