ro | en
Restaurare Cinematograful „Flacăra” - Turnu Măgurele

Restaurare Cinematograful „Flacăra” - Turnu Măgurele

Autori: arh. Șerban Antoniu, arh. Maria Cristea, arh. Adela Antoniu, arh. Alina Boșneag
Birou de proiectare: Arhilab

Colaboratori:
Expert restaurare: Andrei Atanasiu
Antreprenor general: Maia Structuri
Foto: Andrei Mărgulescu

Comentariul autorului

Cinematograful „Flacăra” se află în sudul țării, în orașul Turnu Măgurele, aproape de confluența Oltului cu Dunărea. Planul orașului este de influență franceză: din piața mare centrală, de forma unui trapez cu bazele în arc de cerc, pornesc radial străzile principale. Clădirea, care face obiectul proiectului de restaurare, construită în perioada interbelică (1930), domină grădina centrală, păstrandu-și de-a lungul timpului dubla utilizare de teatru şi cinematograf. Arhitectura ei este exprimată în stil pitoresc modern, cu elemente de factură vernaculară și reprezintă un reper la scara orașului. Acest stil, aflat la granița dintre curentul neoromânesc și cel modernist, încearcă să concilieze ideile și programul estetic al Mișcării Moderne cu elementele de factură tradițională, precum- în cazul de față: turnul foișor, colonada din fațada principală, decorațiile - brâie cu motive românești, ocnițe și firide. Arhitectul clădirii cinematografului din Turnu Măgurele a rămas necunoscut. La momentul intervenției clădirea nu era funcțională și prezenta degradări extinse.

Intervenția de restaurare a urmărit, pe lângă redarea statutului clădirii monument, reamenajarea și dotarea spațiilor interioare, astfel încât ele să răspundă funcțiunii de cinematograf modern/ sală de spectacole de secol XXI.

În sala de spectacole, acustica a fost proiectată după calcule riguroase. Pereții laterali și cel opus scenei au fost îmbrăcați cu placări din HPL perforat cu aspect de lemn, care aduc totodată o notă de noblețe spațiului uitat de vreme. Pereții balcoanelor au fost completați cu panouri acustice de tip Jocavi, care au fost integrate în design-ul general al sălii, iar tavanul a fost finisat cu tratamente fonoabsorbante de tip Basmel, care să nu-i modifice arhitectura ușor curbată. Iluminatul a fost gândit în scenarii multiple, astfel încât să susțină și să completeze spațiul. La etajul 2, există o încăpere dedicată funcțiunii de cinema, în care se află proiectorul și echipamentele care controlează atât sunetul din sală, cat și luminile de pe scenă.

Pentru funcțiunea de teatru, pe scenă a fost montată o structură metalică modulară (de care se ancorează iluminatul specific și elementele de scenografie), dar și alte componente precum: cortina din spate, "sufitele" de deasupra scenei și "pantalonii" dispuși lateral, care au rolul de a accentua adancimea spațiului și de a masca accesul actorilor.

În tratarea interioarelor am încercat să evităm finisajele de tip plăci ceramice, de aceea pe scări și holurile principale a fost restaurat mozaicul existent. Tâmplăria de lemn a fost de asemenea restaurată, iar acolo unde acest lucru nu a fost posibil- refăcută după modelul original. Alte lucrări importate aduse clădirii au fost: consolidarea acoperișului și montarea unui sistem de ventilație și climatizare în podul existent.

Intervențiile exterioare sunt discrete și încearcă armonizarea clădirii cinematografului cu parcul. Terasele au fost finisate cu piatră naturală în nuanța nisipului, balustradele suple din bare verticale, iar fațadele zugrăvite în nuanțe de bej. Diferența la brâiele decorative și ancadramente se face din textura tencuielii și nu din culoare.