ro | en
Architecture & Memory in Berlin

Architecture & Memory in Berlin

Autori: arh. Alexandru Crișan, arh. Ana Maria Crișan
Birou de proiectare: Crisan Architecture & Engineering Srl

Colaboratori:
lector principal: lect.dr.arh. Alexandru Crișan
lectori invitați: lect.dr.arh. Robert Zotescu

studenți arhitecți:
Al Aloul Alexandra
Alexoiu Gabriel-Andrei
Barbu George-Andrei
Borcea Sabina Ioana
Budulan Ana Georgiana
Butcaru Alexandru
Cismasu Theodora
Ciubancan Anca
Cotac Elvira
Danciu Ioana
Fartais Alexandra Stefania
Fustos Zsolt
Ghemigian Marius George
Gherghe Ileana-Andrada
Lakatos Ana Maria
Lungu Ana Maria
Mirica Dan Stefan
Paun Bianca-Maria
Popescu Ioana Ruxandra
Popescu Otilia-Denise
Roman Iulia Alexandra
Scurtu Rares
Serbaniuc Irina-Paula
Seregi Alexandra Maria
Smaranda Dana-Stefania
Spinu Elena
Titu Ioana Monica
Toader Mihai Iulian
Tudor Radu-Mihail
Zait Flavius
Stamate Cristian
Cristea Elena Theodora
Stemate Sergiu Stefan
Stupu Andreea-Sabina
Alexandru Ilina
Budescu Ovidiu
Calin Andra Mihaela
Capitanu Vlad
Caraivan Mihnea
Ciocan Iulia
Constantinescu Oana
Damir Iuliana
Diaconescu Stefan
Dobre Mihai
Dordea Anca Andreea
Dumitrescu Mircea Ioan
Ene Matei Cristian
Fleser Claudia
Gagiu Razvan
Iov Natalia
Ismail Izel
Lungu Sara
Miclaus Emanuel-Renato
Mohamed-Mahmoud Nawal-Elena
Morarescu Eduard Daniel
Negulescu Sorana
Niculae Adina-Ionela
Pencea Rares
Pituru Maria Alexandra
Plangu Alexandru Cristian
Prunariu Ioana-Cristina
Sabau Tatar Laura
Tanasa Bogdan
Niculae Ionut-Sorin
Popescu Dragos Mihai
Vale Paul Pirvan

Comentariul autorului

intro:
"Relația simbiotică dintre arhitectură și memorie se creează în însușirea fiecăruia de la celălalt pentru a face conexiune în spațiu și timp; fragmentarea dintre prezent și trecut dispare pe măsură ce un loc, prin imagini, se unește cu altul. Memoria și arhitectura se relaționează una cu cealaltă prin faptul că folosesc percepția omului și empatia cu imaginile pentru a reaminti particularități ale locului, conexiunea dintre un loc și alții și modul în care aceste conexiuni ar putea explica timpul în termeni tangibili. Pentru memorie, arhitectura simbolizează un punct de referință în timp – un proscenium față de care poate fi reamintită experiența; în arhitectură, memoria dezvăluie esența formei care permite mediului construit să se predea înțelegerii spațiale umane.” (Stacey Hopkins, Despre memorie și arhitectură)

Tema:
Workshopul explorează RELAȚIA ARHITECTURĂ-MEMORIE, plecând de la anliza spațiilor arhitecturale dedicate remintirii, și conservarii: muzee, memoriale, monumente, spații de reculegere.
Structurat ca o etapă a doua, din seria workshop-urilor tematice – Travelling Architecture Series - workshopul și a ales ca areal Berlinul – un oraș bibliotecă, care adăpostește construcții cu abordări disticte privind relația arhitectură memorie. Plecând de la analiza în situ a 5 obiective, exercițiul se dezvoltă ca o aprofundare subiectivă a rolului și mesajului construcției arhitecturale.
Ce reprezintă contextul, contextualizarea, atmosfera, empatia? ce rol joaca în creația arhitecturală?
Ce este un loc/ o casa? Unde se oprește identitatea individuală și incepe cea colectivă?
Pe ce principii se construiește o arhitectură mecanism, o arhitectură care funcționează ca un instrument de re-amintire, de inducere a unor stări, o arhitectură cu rol de apropiere, o arhitectură care te transpune în alt loc, o arhitectură a altor locuri, o arhitectură pt. „alți oameni”?
Acestea sunt câteva dintre întrebările workshopului care permit flexibilitatea în alegerea sub-temei și respectiv a formei de predare și experimentare. Partea aplicată a workshopului experimentează lucrul pe machetele de hârtie, încurajează filmul și fotografia, ca instrumente de lucru manipulabile în scopul reproducerii unei atmosfere, a unei imagini.

Metoda de lucru:
PAPER ARCHITECTURE
Paper Architecture este arta de a crea obiecte tridimensionale utilizând o hârtie/un carton prin tehnica tăierii și plierii.

Declarația artistei Ingrid Silakus (pentru expoziția de hârtie din Olanda din 2006):
„... Lucrul cu hârtie mă obligă să fiu umil, deoarece acest mediu are un caracter propriu care cere cooperare. Este o provocare să găsesc această cooperare cu fiecare marcă de hârtie separată cu care lucrez. Lucrul cu hârtie așa cum o fac, și anume prin tăierea și plierea creând sculpturi din hârtie, îmi cere să lucrez cu precizie meditativă. Arhitectura hârtiei nu se grăbește, este dușmanul ei; un moment de pierdere a concentrării, poate duce la eșecul unei piese...” „...Experiment o satisfacție supremă în momentul critic când hârtia, cu un oftat tăcut, se predă și devine o cută ascuțită ca o lamă. Sunetul hârtiei, care ghidează această predare, pentru mine este incomparabil...'

Tipologie: workshop, educație non-formală, universitar
Discipline: teoria arhitecturii, critică arhitecturală, arte vizuale
Finalitate: machete de hârtie/ “PAPER ARCHITECTURE”

Despre: 66 studenți arhitecți/ 6 zile explorare in situ, Berlin/ 2 saptămâni studiu / 16 machete de hârtie/ peste 30 scurte animații conceptuale / etc.



Alte lucrări cu aceiași autori: