ro | en
Forma și măsura spațiului

Forma și măsura spațiului

Autori: arh. Matei Eugen Stoean
Birou de proiectare: SPAZIO A+A
Foto: Matei Eugen Stoean

Comentariul autorului

Acest studiu, realizat în cadrul unei rezidențe de cercetare, prin aplicații în atelier ce au fost expuse ca parte a unui eveniment „open-studio”, se concentrează pe arhitectura ecleziastică a comunităților rurale. Cercetarea propune reunirea informațiilor teoretice și a celor câteva sute de desene și relevee din cercetările efectuate în ultimii 11 ani, printr-o sinteză și materializare a descoperirilor originale privind spațiul interior al bisericilor construite între 1700-1850 în satele aflate de o parte și de alta a Carpaților Meridionali.

Cele mai multe construite de „oameni liberi”, bisericile au luat ca referințe arhitecturale atât arhetipuri cât și modele populare locale. Dintre cele două tipologii spațiale cel mai des întâlnite în secolul al XVIII-lea, bisericile-sală sunt cele mai frecvente. De asemenea, începând cu secolul al XVI-lea, planul triconc a devenit comun în Țara Românească. Pentru acest studiu au fost selectate șapte monumente din cele trei regiuni, toate subcategorii ale tipurilor spațiale de biserică-sală și plan triconc, considerate reprezentative pentru dezvoltarea formelor spațiilor aflate la interiorul siluetei exterioare.

Bisericile selectate au fost studiate prin desene și o serie de machete la scară ale spațiului interior, descris atât ca solid cu o prezență reprezentată, cât și ca vid scobit și conturul său definitoriu. Astfel, chiar dacă au fost construite la kilometri și decenii distanță de către diverși meșteri pentru comunități separate de granițe naturale și statale, cu ajutorul acestei metodologii s-a putut percepe și analiza modul în care au fost create spațiile liturgice interioare ale acestor monumente, formele și proporțiile lor, conducând la o posibilă trasare obiectivă a conexiunilor și evoluției spațialităților lor.

Datorită materializării fizice a spațiului interior reprezentat fără învelișul său, transformând realitatea așa cum o percepem, a dus la o mai bună înțelegere a dihotomiei dintre interior și exterior în termeni de formă și imagine. Astfel, dacă interiorul este, în toate cazurile, puternic determinat atât de dogma liturgică a bisericii de rit răsăritean precum și de mărimea comunității, silueta exterioară este influențată fie de arhitectura locală a marilor biserici construite de domnitori și boieri (Oltenia și Muntenia), fie de arhitectura ecleziastică locală (Transilvania) - ceea ce conduce la spațialități interioare similare, încorporate într-o varietate de forme exterioare.

Reprezentările 2D și 3D folosite în acest proiect, originale și adaptate la subiectul de studiu, și-au găsit inspirația și baza științifică în metodologiile inițiate de câteva figuri proeminente ale școlii italiene din secolul XX, când arhitectura ca spațiu și-a găsit, pe lângă un corpus teoretic puternic, o formă vizuală concretă, o traducere în imagini și modele menite să devină instrumente de înțelegere a istoriei arhitecturii.

O parte din machetele construite ale spațiilor interioare (19 din primele 21) au fost realizate și expuse în Atelierul 1 al Accademia di Romania din Roma, alături de desene și fotografii ale monumentelor. Toate acestea au fost incluse în evenimentul internațional „Spazi Aperti - Expoziția colectivă a artiștilor în rezidență la institute și academii străine din Roma”, organizat de Accademia di Romania in Roma și Institutul Cultural Român (iunie 2023). Expoziția „open-studio” a fost, de asemenea, un moment util acestei cercetări, reunind diverși vizitatori care s-au angajat în dezbateri ample despre materialele expuse, precum și în discuții despre metode de reprezentare și înțelegere a spațiului interior.