ro | en
Invățământul de arhitectură, altfel: A învăța construind sau de la „schiță de schiță” la „construcție de construcție”

Invățământul de arhitectură, altfel: A învăța construind sau de la „schiță de schiță” la „construcție de construcție”

Autori: Marius Voica
Birou de proiectare: UAUIM

Colaboratori:
Meinhard Breiling, Cristina Mândrescu, Mihaela Hărmănescu, Adrian Moleavin, Cătălina Vărzaru, Laura Ivanov, Dan Ivanov

- Peste 100 de studenți de la Universități din România (UAUIM), Austria (TUW), Italia (UNICT), Norvegia (NTNU)
- Parteneri: „SOS Delta”, Asociația „Salvați Delta”, „Sfiștofca Art Association”, Asociația „Letea în UNESCO”, ARBDD, CJ Tulcea, Primăria CA Rosetti, OAR Rural

Comentariul autorului

Educația în arhitectură parcurge procese continue de transformare, adaptare la tendințele societății contemporane, perfecționare, reinventare.

Interdisciplinaritatea, practica de arhitectură, inovarea, înțelegerea spațiului prin lucrul practic pe machete vor rămâne probabil atribute ale procesului de învățare indiferent de nivelul evoluției tehnologice și de procesul accelerat de utilizare din ce în ce mai rafinată a spațiului virtual.

Cum înțelegem tradiția și rafinamentul arhitecturii vernaculare? Cum realizăm un volum arhitectural contemporan din materiale tradiționale? Cum învățăm să percepem materialul și să îl utilizăm în cel mai firesc mod? Cum îl asociem structurii? Iată câteva întrebări la care am înceract să răspundem, la început în atelier, apoi în workshop-
uri la care accentul a fost pus pe materializarea spațiilor imaginate.

Arhitectura experimentală prezentată în această secțiune reprezintă exemple de spații construite realizate la câteva workshop-uri coordonate în ultimii ani, în care studenții ajung să clădească în echipă, alături de meșteri populari, mici obiecte arhitecturale. Misiunea este de multe ori pasionantă, întrucât pare că începe de la sursa primelor adăposturi primitive descrise de către Vitruviu și condensează în clipa prezentă imaginarea unui adăpost care ne apropie de unele din răspunsurile la întrebările mai sus enunțate.


Am constatat că astfel de experiențe interdisciplinare au capacitatea de a trezi în tineri creativitatea, capacitatea de a experimenta limitele materialelor și apropierea directă de spațiul realizat prin procesul construirii.

Exemplele prezentate se referă la 6 construcții realizate de studenți (sau machete 1:1) sub îndrumarea profesorilor și a meșterilor locali, cu materiale naturale din zonele respective (stuf, bile de salcâm, crengi de răchită și salcie)

Cuvinte cheie: experiment, arhitectură efemeră, a construi cu localnicii, echipă, vernacular, machetă 1:1, reciclabilitate 100%, Vitruvius, primul adăpost, stuf, salcâm, materiale locale, povestea locului, Letea, Sfiștofca.