Comentariul autorului
MUZA
"Ceea ce le lipseste oamenilor din vremea noastra e dimensiunea cosmica, sentimentul acesta al aventurii spiritului, dincolo de realitatea aparenta.
Oamenii actuali nu au antene pentru a patrunde in realitatea adevarata, in singura realitate care conteaza. Se lasa amagiti de aparente si se opresc la ele. Nu merg mai departe. Pentru ca ii impiedica aceasta stupida nevoie de securitate care taie aripile aventurii si care fereca spiritul in închisoarea conformismului.
Intotdeauna, ceea ce m-a sustinut a fost bucuria. In cele mai grele imprejurari ale vietii, am stiut s-o gasesc in drumul meu. Mergeam cantand. Stiam ca ceea ce trebuie sa se intample se va intampla. Si nimic nu ma oprea. Pe acest sentiment al minunii pe care o reprezinta viata, al bucuriei, e cladita toata opera mea.” Constantin Brancusi – octombrie 1938, Convorbiri cu Ionel Jianu. Text publicat in Revista Fundatiei Regale, 9 septembrie 1946.
COMPARTIMENTAREA INTERIOARA
Primele schite de remodelare le-am axat pe recompatimentarea integrala a spatiului, am transferat zona de zi in locul celei de noapte, reactie naturala venita din dorinta a intra intr-un open space luminos urmand ca apoi sa se faca tranzitia catre zona de noapte.
Am decis aceasta schimbare pentru a optimiza intreaga suprafata, eliminand cat mai multe spatii de circulatie, dar si pentru a acorda un volum cat mai generos zonei de zi.
Astfel dintr-un apartament cu 4 camere, s-a conturat unul format dintr-un open space cu hol acces, living, dining si bucatarie cu balcon, avand alaturi un dormitor si o baie, iar zona matrimoniala s-a transformat intr-un bloc compus din dressing, dormitor, baie si un balcon cu vedere catre lac.
Profitand de avantajul ultimului etaj, pe langa recompartimentarea spatiilor din dorinta de a avea in toate incaperile lumina naturala am propus goluri in planseu pentru instalarea de luminatoare.
INSTALATII, MATERIALE, FINISAJE
Structura de rezistenta a fost lasata la vedere, iar pentru asta instalatiile electrice au fost trasate prin plaseu inainte de turnarea betonului. Conexiunile instalatiilor electrice s-au realizat prin peretii de gips carton, la fel si partea de climatizare a fost gandita sa fie incastrata in pereti. Traseele instalatiilor termice si sanitare au fost directionate prin sapa grosiera iar distribuirea sanitarelor pe verticala, astfel partea de instalatii nu se intersecteaza si nu comunica, toate realizate pentru a diferentia layerele pe specialitati.
O provocare majora a constituit-o integrarea sistemului inteligent de control al casei astfel incat sa nu-si tradeze prezenta. Au fost folositi aproximativ 4 km de cabluri electrice, senzori incorporati in elemente basic tip intrerupator, priza sau robineti, control de la distanta pentru toate echipamentele cu alimentare de curent tare sau slab. In bai au fost folosite sisteme audio peste care am putut aplica finisaje clasice fara a afecta performantele audio solicitate
Pentru a crea o acustica mai buna dar si un confort termic superior am propus ca izolarea peretilor interiori sa fie realizata cu lana naturala, achizitionata de la furnizori locali.
Dealtfel, toate finisajele aplicate cat si materialele folosite au rezultat din dorinta de a aduce particularitate proiectului. Pentru a imblanzi tavanele din beton brut, peretii si pardoselile au fost imbracate cu lemn, curb pe alocuri, alama, terrazzo din ciment alb in nuante calde sau combinate cu texturi din materialelor naturale, precum var, nisip si sticla. Menirea acestora a fost sa creeze un fundal calm si cald pentru intregul ansamblu.
Pe elementele tabloului de tamplarie interioara, dar si pe peretele din dormitorul matrimonial a fost aplicata piele naturala de bovina, un material ce poate crea controversa in discutii, insa perspectiva de a utiliza elemente/materiale asa cum o faceau stramosii nostri poate fi gandita in cheia utilizarii unei intreagi plaje de resurse disponibile, durabile, ecologice si nu in ultimul rand, de calitate.
MOBILIER DEDICAT
Piesele metalice cu sau fara elemente din sticla, ex: consola living, masa dining, hota, glasvand, sunt realizate in ateliere locale dupa un design propriu. Le-am imaginat ca fiind elemente principale ale spatiilor incadrate intr-o baza cu fundal minimalist dar texturat.
Mobilierul utilizeaza linii simple, in textura naturala a lemnului aducand aport propriu prin elemente frezate, vopsite in culori uni sau doar uleiate.
Ansamblu de bucatarie l-am scos din tiparul clasic stiut: corpuri de baza si suspendate intre care se monteaza un finisaj oarecare.
Partea superioara am proiectat-o pe intreaga inaltime disponibila, creand astfel un perete neutru, baza pentru hota din alama, in acelasi timp spatele fronturilor ascunzand spatii de depozitare generoase.
ILUMINAT
Daca s-ar fi putut, locuinta aceasta ar fi fost transformata intr-o sera imbracata in lumina naturala.
In timpul zilei pentru iluminatul interior nu sunt necesare surse artificiale, cel mult se folosesc doar puncte de accent redate din proiectoarele cu LED, menite sa accentueze finisajele sau elementele decorative. Pentru serile de iarna, pe langa proiectoare am adaugat si elemente centrale, distincte, de iluminat.
CONCLUZIE
Apartamentul TU.ANA combina materiale cu trasaturi contrastante precum lemn si beton, alama, inox si piele, brute si prelucrate, dar toate naturale, bazate pe idea sustenabilitatii. Materialele au ajuns sa fie predomintate si prezente pentru a satisface cerinta beneficiariilor, aceea de a avea o locuinta care sa isi schimbe infatisarea o data cu trecerea anilor.
Aceiasi abordare a proiectului a fost aplicata de la imaginea de ansamblu pana la fiecare detaliu aparte, de la structura pana la piesele de mari sau mici de mobilier, oferind clientului o experienta constanta de a dezveli spatiul in fiecare zi, altfel.
Alte lucrări cu aceiași autori: