ro | en
Bucureștiul lui Mircea Eliade

Bucureștiul lui Mircea Eliade

Autori: Cosmina Goagea, Constantin Goagea
Birou de proiectare: Zeppelin Design

Colaboratori:
Proiect organizat de:Muzeul Național al Literaturii Române (MNLR) în parteneriat cu Ordinul Arhitecților din România, Filiala București (OAR București)
Director MNLR: Ioan Cristescu
Autor cercetare, consultant științific: Andreea Răsuceanu
Curator: Cosmina Goagea
Director creație: Constantin Goagea
Studiu arhitectură, design expozițional, ilustrații, texte, sunet, interactivitate: Zeppelin Design – Cristina Ginara, Ioana Naniș, Alexandru Voicu, Alexandru Ivanof, Emanuel Birtea, Andrei Angelescu, Maria Mora
Documentare foto: Andreea Cel Mare
Film documentar: Andreea Răsuceanu, Sorin Alexandrescu, Eugen Ciurtin
Comunicare: Mugur Grosu
Coordonare expoziție și evenimente MNLR: Gabriela Toma, Olimpia Novicov
Traduceri: Ana-Maria Sasu
Producție: Atelier SET/Emanuel Birtea, Andrei Angelescu și Q Group Proiect
Editare video: Cristina Baciu
PrinturiI: AZERO, The Plot, Print Design Advertising, Promotas Advertising
Foto: Andrei Mărgulescu

Mulțumiri prof. Sorin Alexandrescu pentru permisiunea de a reproduce texte din opera literară a lui Mircea Eliade în cadrul expoziției.
Proiect susținut de Ordinul Arhitecților din România din Timbrul de arhitectură. Proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național – AFCN. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Comentariul autorului

Ce ar putea fi un oraş construit din cuvinte? Pentru că Bucureştiul lui Eliade este acel oraş pe care-l regăsim împrăştiat în nuvele şi în romane, dar şi mai mult, el este răspândit în cuvintele, gândurile şi stările multor personaje ficţionale. Chiar şi Bucureştiul jurnalelor sau cel din memorii este tot un oraş din cuvinte, adică dintr-o realitate filtrată de amintire, de emoţie, de întâmplare, ce devine, în final, tot construcţie mentală.

Pornind de la cartea Andreei Răsuceanu, care dă titlul acestei expoziţii, ne-am propus să construim o călătorie vizuală prin oraşul real al perioadei interbelice, dar totodată şi prin oraşul ficţional Bucureşti aşa cum apare în scrierile lui Mircea Eliade.

O geografie literară bucureşteană, realizată pe hărţi din 1914, 1928, 1938 pe care am marcat locuri reale, case şi străzi care au existat cu adevărat şi care în bună măsură au rămas până astăzi. Pe hărţi am semnalat nu doar străzile şi clădirile reale, ci şi personaje şi momente narative sau pasaje literare care fac din acea stradă sau casă un loc semnificativ.

De asemenea, expoziţia oferă o serie de fotografii actuale ale străzilor menţionate, alături de câteva fotografii de epocă. La o primă vedere, ceea ce a rămas în realitatea construită din oraşul lui Eliade este o consistentă colecţie de arhitectură neoromânească, eclectică şi modernistă. Pentru fotografiile actuale, Andreea Cel Mare a bătut străzi în amănunţime, luând cadrele egal, frontal, descriptiv. Au fost selectate pentru fotografiere doar construcţiile de dinainte de 1945. O altă alegere a fost aceea de a fotografia şi prezenta cu precădere acele case care nu au fost refăcute sau reparate, sau acele garduri şi porţi ce nu au fost acoperite cu tablă sau policarbonat.

Astfel, am încercat să ne apropiem de acel strat de arhitectură originală şi de decoraţii, şi cu precădere de acea libertate de a fi privite şi de a privi strada pe care o aveau curţile caselor oraşului interbelic. În mod deliberat, fotografiile au fost editate alb-negru pentru a estompa prezenţa colorată a straturilor noi. Pe cât posibil, am redus din impactul graffitiurilor de pe ziduri şi al reclamelor, şi implicit din culorile maşinilor, pentru a crea un balans între imaginile vechi şi cele noi.

Expoziţia este structurată pe 7 teme mari: Orașul lui Eliade, București modernist, București violent, Tramvaiul 14, Case și grădini, București mitic, Rețea de supra-senzații. Dincolo de arheologia urbană a numelor de străzi, de trasee ale personajelor şi ale tramvaiuluu, de scene ale unor evenimente sau de tipologii de case, 7 instalaţii cinematice oferă un comentariu artistic asupra unora dintre pasajele literare selectate. Inspirate de tehnici de film de la începuturile cinematografiei, acestea vă invită să le experimentaţi pentru a declanşa o secvenţă animată sau pentru a vă recompune propriul Bucureşti al lui Eliade.