ro | en
De la aproape către departe. Cartografieri vizuale ale spațiului 2 Mai și Vama Veche

De la aproape către departe. Cartografieri vizuale ale spațiului 2 Mai și Vama Veche

Autori:
Curatoare: Iuliana Dumitru
Design expozițional: arh. Alex Axinte

Colaboratori:
Artiști: Geta Brătescu, Nicolae Comănescu, Irina Crivăț, Ada-Maria Ichim, Constantin Pacea, Ion Pacea, Cristian Pepino, Silvia Radu, Simona Runcan, Viorel Simionescu, Anamaria Smigelschi, Adrian Maftei, Lucia Maftei, Alexandru Maftei, Ovidiu Marcu, Constanța Stratulat, Miruna Tîrcă.

Obiecte împrumutate de la: Alexandra Naum, Didița Rață, Elena Dumitru, Florentina Cornea, Florina Rață, Lenuța Dragomir, Lenuța Sandu, Liliana Ivan, Liliana Tudose, Maria Feodorof, Maria Ghelbere, Marian și Cristina Rață, Olga Naum, Saide Velișa, Silvia Cubaniț, Titu Constantin, Toma Niculae, Pescăria 2 Mai (Stănică Georgian), Valentina Banu, Florin Tudosoiu, Valentin Matei.

Design grafic: Eduard Constantin
PR: Cristina Zanfirescu
Consultanță curatorială: Raluca Voinea
Redactare texte și traduceri: Dana Andrei
Texte publicație: Andreea Berechet-Ionescu, Paul Breazu, Iuliana
Dumitru, Ruxandra Petrinca

Parteneri: Centrul de Cercetare în Studiul Imaginii (CESI), Galeria Ivan
Partenerul principal al tranzit.ro este Fundația ERSTE.

Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

Comentariul autorului

Muzeul Național al Țăranului Român, Sala Tancred Bănățeanu, 15.10. – 15.11. 2020

Expoziția spațializează rezultatele cercetării doctorale ale curatoarei expoziției, care investighează tipurile de privire și reprezentările vizuale ale localităților 2 Mai și Vama Veche, reflectate prin lucrări artistice din diferite perioade. Expunerea continuă cercetarea și devine la rîndul său metodă de investigare și reprezentare a relațiilor dintre turiști, localnici și geografia locurilor. Lucrările selectate sînt expuse într-un context social, alcătuit dintr-o serie de obiecte și lucrări împrumutate de la săteni. Alăturarea lucrărilor artiștilor cu elemente de cultură materială produse de localnici, urmărește să schițeze universul cotidian în care acestea au fost realizate.

Curatoarea expoziției, născută și crescută la 2 Mai, absolventă de sociologie: „Ritualul - fără de care anul nu este complet - de a petrece vacanțele la 2 Mai și Vama Veche mi-a stîrnit curiozitatea de când locuiam acolo. Varietatea motivațiilor „dependenților” de 2 Mai și Vama Veche de a petrece vacanțele aici, m-a condus la concluzia că ei poartă cu sine acest loc, simt că aparțin, că fac parte din poveste, că pot să participe și să împartă cu oameni ca ei aceleași referințe, legende și geografie mitologică. Expoziția își are bazele tocmai în identificarea unor locuri comune (plaja de textiliști, nudiști, restaurantul Dobrogean, Tabăra Clujenilor și cherhanaua din Vamă, pescăria din 2 Mai, etc.) cu rolul de a reprezenta spațiul și de a fii puncte de legătură pentru obișnuiții zonei. Lucrările reprezintă explorări ale imaginarului satelor, cunoscute pentru că, în comunism, erau locurile preferate ale boemei intelectuale, care s-au opus turismului de masă și orarului fix și le-au permis celor care veneau aici să beneficieze de o anumită libertate, propice creației artistice. Singularitatea expoziției este creată de dialogul dintre artiști, spațiul reprezentat, gazda și universul ei privat. Discuțiile cu echipa proiectului au condus la ideea de a oferi context social unor lucrări de artă plastică, la dialogul dintre lucrările artiștilor și cele ale sătenilor, la expunerea hibrid, la melanjul între viața cotidiană a sătenilor și viața boemă a turiștilor care au ales aceste spații ca destinații pentru vacanțele auto-organizate. Expunerea obiectelor din camere, bucătării sau curți oferă context și înțelegere asupra spațiului cartografiat, dar și asupra oamenilor care îl locuiesc permanent, nu doar sezonier. Vizitatorii expoziției au astfel posibilitatea de a face parte dintr-o cronologie care se închide în timpul prezent.”
Designerul amenajării spațiale, participant la vacanțele auto-organizate din 2 Mai, arhitect: „Umbrare de viță sau de umbră, garduri cu două fețe, bănci de vorbă, împreună cu vrejuri crescute ori sudate, cu mobile verzi-albastre și cu multe obiecte, cu multe întrebuințări - o lume de materiale, de practici și de oameni mereu în transformare. Din aceste fragmente, amenajarea a crescut ca un loc al memoriei și ca un nod de relații în spațiu și timp. Panourile de lemn și cadrele metalice îndrăznesc să fie mai mult decît niște structuri suport abstracte pentru lucrările expuse, devenind o referință contextuală și subiectivă. Chiar așezarea lor în muzeu are o referință geografică, unde, cum intri, marea e în stînga și satul în dreapta. Amenajarea expune la rîndul ei, conținînd practici materiale care vorbesc despre sat și camping, dar și despre șantier și despre muncă și despre timpul dintre sezoane.”