Comentariul autorului
Evenimentul principal al Festivalului Diploma este expoziția celor mai importante lucrări de licență ale universităților de arhitectură, artă și design din toată țara. Asemănător cu Romanian Design Week, începând de la lansarea ei în 2015 de către The Institute, expoziția și-au asumat încă un rol important în viața culturală bucureșteană: cea de a dezvălui și prezenta publicului pentru prima dată clădiri nefolosite, uitate, pe prag de shimbare sau proaspăt terminate.
Ediția din 2019 a venit cu o propunere curajoasă și o temă de proiectare dificilă: expoziția a fost organizată în imobilul care a găzduit restaurantul Cina, una dintre cele mai emblematice clădiri a Bucureștiului, o referință arhitecturală, urbană și istorică, care de mai bine de 20 de ani este închisă publicului și în 2019 se afla într-o stare avansată de degradare, azi deja fiind începute lucrările de renovare. Proiectul de față a trebuit să rezolve în primul rând accesul în clădire, dinspre grădina din spate a clădirii, de unde trebuia să ajungă vizitatorii la nivelul etajului 1, acesta fiind nivelul principal al expoziției. Intervenția temporară a propus realizarea unei scări monumentale metalice, forma fiind un gest atât față de clădirea monument, cât și simbolic față de artiști absolvenți protagoniștii expoziției.
De-alungul ultimelor decenii, intervențiile arhitecturale începute și abandonate din clădire au anulat orice tip de circulație verticală și au introdus niște elemente de consolidare agresive de beton. Chiar și așa, clădirea a fost folosită de câteva ori pentru petreceri, cu ocazia cărora au apărut lucrări de grafitti pe pereți, semnați de artiști care întretimp au devenit internațional cunoscuți. Proiectul expozițional și-a propus, atât din punct de vedere curatorial cât și arhitectural, integrarea acestor lucrări de grafitti de mari dimensiuni și crearea unui dialog inter-generațional între artiști, aflați la începutul carierei azi sau acum două decenii. Menținerea caracterului de happening arhitectural și valoarificarea spațiilor dezvoltate spontan au fost focusul principal al intervenției curente.
Lipsa scării interioare, care să facă legătura dintre nivelele 1 și 2 a clădirii, a fost rezolvată prin construirea unei scări - amfiteatru temporar de metal, asemănătoare cu scara exterioară. Monumentalitatea acestei scări interioare, care continuă gestul arhitectural din exterior, a fost subliniată și de un candelabru supradimensionat, realizat din cadrele metalice negre create pentru recuzita Romanian Design Week, legate între ele, suspendate și îmbrăcate în neoane.
Refolosirea diversificată, înt-un mod creativ și neașteptat a elementelor create începând cu prima ediție a Romanian Design Week în 2013, când a început colaborarea noastră cu The Institute, este unul dintre pilonii principali ai arhitecturii expoziționale realizate atât pentru expozițiile Diploma cât și RDW. Astfel, cadrele metalice, care în trecut au fost utilizați în diverse forme ca suport expozițional, în această ediție de Diploma sunt folosite ca corp de iluminat.