ro | en
Scoala in cartierul Amber Forest
  • Distincția Holcim „Construim pentru oameni și planetă”

Scoala in cartierul Amber Forest

Autori: arh. Alina Dragomir, arh. Cosmin Dragomir, arh. Diana Bugnariu, arh. Lucian Bugnariu, arh. Andrei Comanac

Colaboratori:
reprezentari grafice : arh. Irina Oncioiu

Comentariul autorului

Considerăm că procesul educațional este îmbunătățit prin context și conținut.
Arhitectura de calitate are abilitatea de a insufla anumite valori morale în ultilizatorii săi, împreună cu o stare de bine, echilibru și demnitate prin spațiile sale și atmosfera conturată.
Principiile de design și alegerile sustenabile pot reprezenta un exemplu de responsabilitate și ajută la dezvoltarea creativității.
Arhitectura și planificarea urbană de calitate duc la o viață publică dinamică, la un context mai sigur și un simț de apartenență în comunitate.

...

În cadrul noului cartier “Amber Forest” dezvoltat în nordul Bucureștiului având la bază principiile unui cartier sustenabil cu focus pe viața comunității - am primit tema unui studiu pentru un centru educațional , care sa completeze paleta largă de funcțiuni conexe celei de locuire propuse în cartier.

Brief-ul a solicitat o școală echipată pentru secolul 21, rezilientă și adaptabilă pentru aproximativ 1200 de studenți în curriculum britanic cu dotări conexe : un bazin semi-olimpic, teren de sport cât și un auditoriu de 200 de locuri, cantină și funcțiuni administrative. Suplimentar pe lângă necesitatea unor laboratoare complexe ( ateliere de lucru aplicat - de tip “makerspace”, ateliere pentru artă , muzică,etc…) trebuiau găsite soluții pentru ca o parte din aceste spații să poată fi folosite de comunitatea locală, simultan sau în afara orelor de program, în deplină siguranță și fără inconveniente.

Ca răspuns la tema complexă am propus un plan dezvoltat arborescent, în care fiecare ramură este optim “plantată” în peisaj oferind perspective favorabile din cartierul nou construit, ideal orientate ca însorire și cu acces facil în natură sau către comunitate. Fiecare ramură este relaționată la contextul imediat , iar spațiile interestițiale create deservesc diferențiat funcțiunile aferente : piațete ce marchează diverse intrări , zone tehnice și funcționale ascunse , parc , loc de joacă, auditoriu în aer liber.

Aceste “ramuri” grupează eficient funcțiunile necesare în 5 corpuri de clădire : școala primară , școala secundară cu zona distinctă de ateliere, auditorium cu foayer propriu și cantina pentru elevi , corp administrativ cu spații tehnice și makerspace și un corp sportiv cu sală acoperită peste bazin semi-olimpic si zonă de fitness externă anexată, ce poate folosi bazinul în orar stabilit - independent de circuitul școlii.
Toate aceste volume sunt conectate într-un centru gândit ca un foayer deschis pe cele două niveluri ce se constituie ca acces principal în clădire , spațiu de distribuiție , loc de socializare și reper general.

Sustenabilitatea este abordată pe multiple paliere, pe lângă cel al eficienței energetice gândită integrat la nivelul întregii clădiri avem flexibilitatea oferită de configurația spațială ce permite ca fiecare spațiu să poată fi folosit oricând de-a lungul anului întrucât toate spațiile conexe pot fi utilizate independent de terți si pot funcționa in siguranță simultan cu orele de curs . Suplimentar clădirea devine un nucleu comunitar prin deschiderea directă către comunitate care poate avea access la spații pentru workshop-uri și cursuri variate.