ro | en
Scoala satelit etiopiana
  • Nominalizare la secțiunea „Arhitectură de portofoliu / arhitectură publică”

Scoala satelit etiopiana

Autori: Adina Dobrota, Ana-Dora Matei, Raluca Popovici, Andreea Stanica, Eusebio Ungureanu, Alecsandru Vasiliu
Birou de proiectare: Latitudine53

Comentariul autorului

A început cu fântâna. Un punct într-un camp vast. Cadru după cadru, perete după perete, fântâna a fost înconjurată de spații publice – sala de mese, centrul educational pentru adulți și livada. Clădirea a crescut deodată cu elevii.

Apoi au apărut spațiile copilăriei. Module triangulare ce generează o geometrie ludică și crează spatii interioare și exterioare variate și structurează curtea: spații liniștite pentru adulți (în jurul bucătăriei/livezii), locurile de joacă ale grădiniței, terenurile de sport, zonele de întâlnire și ascunzătorile. Similare, flexibile și ușor de construit, bazate pe unghiuri și diviziuni simple – modulele generează planimetrii unice pentru fiecare dintre situri. Fiecare triunghi adăpostește un pătrat – clasa – simplă și sobră. Clasa, la rândul ei, generează buzunarele și coridoarele – spații cu perspective dinamice ce oferă oportunități educaționale variate – folosind mijloace constructive și materiale comune.

Pe măsură ce a crescut, clădirea a devinit un centru comunitar, locul de adunare și al treilea profesor pentru multe generații. Inima ei e în continuare aici – fântâna – acum înconjurată și protejată de un nou miez – sala de mese și extinderea semnalizată de coșurile de fum ale bucătăriei.

Structura, materialele și geometria sunt expuse - ne predau matematică și fizică, diferitele texture ale pereților și pardoselii se adresează simțurilor și inteligenței kinestezice iar buzunarele coridoarelor crează spații de socializare sau de contemplare; zgomotul și mirosul ploii sau umbrele create de soare prin pereții traforați schimbă spațiul și creează premisele unei discuții despre natură.

Comentariul juriului

Provocarea contextului particular și dificil determinat de soarele și peisajul arid etiopian în imaginarea și organizarea spațiului educațional este abordată în cadrul proiectului printr-o geometrie ludică ce propune o dinamică interior-exterior ca într-un joc de v-ați ascunselea, generând totodată particularitate și universalitate. Demersul funcțional modular propus e remarcabil prin încercarea de a folosi optim resursele structurale și de finisare în contextul resurselor locale  modeste. Se remarcă de asemenea ingeniozitatea prezentării și grafica abordată. Am apreciat studiul asupra conceptului de scoală modulară, proiect ce poate fi replicat în diferite situații, ținând cont de variile contexte ale siturilor respective. „Stratificarea” tipurilor de spații propuse este un atu al proiectului trecând de la spatii exterioare, spatii de joaca, protejate, spații comune și săli de clasă și ținând cont de necesitățile diferite ale elevilor și profesorilor.



Alte lucrări cu aceiași autori: