ro | en
MB – K-4

MB – K-4

Autori: arh. Ana-Dora Matei, arh. Alecsandru Vasiliu, arh. Andreea Stanica, arh. Raluca Popovici, arh. Ana Costea
Birou de proiectare: Latitudine53

Comentariul autorului

Noul MB K-4 este o grădiniță și școală a cărei pedagogie se bazează pe principiile învățământului canadian, împletindu-se cu programa locală. Una din provocările fostului loc în care echipa educațională își desfășura activitatea era lipsa spațiului. Numărul mare de copii, curricula ambițioasă, metodele de predare, necesitau un spațiu flexibil, unde profesorii și educatorii ar putea asigura un mediu sigur și permisiv. De aici, gândul reconversiei unei foste fabrici de pâine.
Configurația propusă dozează gradul de public-privat al fiecărui spațiu, prin tranziții de la zone ample, multifuncționale, la nișe individuale, unde fiecare elev sau profesor își poate găsi locul. În urma unui atelier de design cu echipa educațională au ieșit la lumină primele variante de program și grupări funcționale, precum și câteva principii fundamentale de design: contrast între spații comune și clase (prin culori, volum, măsuri acustice), lumină naturală multă, exprimarea sinceră a elementelor structurale (care să devină subiect educațional).
Astfel, propunem crearea unor spații înalte colorate și dinamice (în zonele multifunționale) care păstreză existentul lizibil, în timp ce clasele sunt la scara copiilor, cu tonuri și culori neutre – colorate de hăinuțe, rechizite și jucării. Prin alternarea unui plan liber cu unul generat de structură, și a scării contrastante exeperimentarea fiecărei zone este distinctă. De asemenea propunem noi goluri mari care să permită perspective noi asupra vecinătății și o tranziție interior-exterior fără bariere.

Cafeneaua este ”inima” clădirii, un spațiu dinamic ce se transformă continuu și unde ajung toate circulațiile (interioare sau exterioare). Clasele sunt grupate în cohorte de câte două, cu spații adiționale ce preiau zone din coridor – creând oportunități de interacțiune și pedagogice variate.

Afară, spațiile sunt organizate după tipul de activitate, în 3 categorii: Joacă, Învățare, Relaxare

Joacă – Curtea principală este un mare teren de joacă, cu suprafețe dure și instalații interactive.

Învățare – Grădina este gândită ca un spațiu educațional cu livadă și activități outdoor-learning.

Relaxare – ambele curți sunt destinate unei pauze – fie pe tribunele și scările curții principale, fie între pomii fructiferi ai livezii din grădina mică.



Alte lucrări cu aceiași autori: