ro | en
Kids’ Factory
Premiul secțiunii „Arhitectură de portofoliu / arhitectură publică” (ex aequo)

Kids’ Factory

Autori: arh. Ana-Dora Matei, arh. Alecsadnru Vasiliu, dr. soc. Elena Trifan, dr. soc. Madalina Musca, arh. Andreea Stanica, arh. Raluca Popovici, arh. Bogdan Profir
Birou de proiectare: Latitudine53

Comentariul autorului

PREMIZĂ:

Într-o fabrică abandonată de ceramică, lângă Milano, un nou centru educațional (grădiniță, școală, tabără și laborator de științe pedagogice) urma să fie amenajat. Abordarea noastră a fost să anulăm limitele dintre programe, să le facem să lucreze împreună și să împartă spațiul:

Kids Factory este format din benzi de experiențe spațiale. Fiecare dintre ele are calități unice și modelează interacțiunile. Am definit zone majore – gradate de la structurat la viduri funcționale. Spațiul generat în acest fel este sincronizat – când un anumit spațiu este folosit pentru o anumită funcțiune, devine aceas funcțiune. Este vid în absența semnificației date de utilizator. O clasă poate deveni living, birou, atelier, expoziție – doar când funcțiunea îi spune spațiului cum să se curbeze. Obiectivul nostru a fost să exprimăm legătura dintre loc, spațiu și timp și modul în care (se) modifică experiența utilizatorului.

Credem în valoarea întregii clădiri existente, care prin scara dramatică, lasă loc unor micro intervenții care o pot îmblânzi și umaniza. O folosim așadar, ca un bloc străpuns de cele 5 benzi și curți interioare neregulate. Parcul folosește structura în același mod, creând o amenajare publică deschisă oamenilor dar și caprelor și găinilor care locuiesc aici.

Totul este menit a fi perceput în fluxuri de intensitate diferită, în care utilizatorii sunt particule. Funcțiunile sunt fluide și cu limite permeabile. Utilizatorii sunt cei care crează conexiunile. Ca într-un oraș, conexiunile sunt la fel de importante ca funcțiunea – iar dacă funcțiunea ar fi amestecată, fluxurile și funcțiunile s-ar recrea într-un nou mod – generând o nouă experiență spațială.

MANIFEST:

Egalitate:

Cred că lumea pe care am construit-o e ghidată de individualism, consum și competiție. Astfel, provoacă suferință și sărăcie. Credem că trebuie să aspirăm către o lume echitabilă, comunitară și care să sprijine bunăstarea fiecăruia. O școală ar trebui să ajute în formarea unor elevi empatici și care să lupte împotrivă nedreptății. Credem că aceste valori trebuie integrate în design.

Design:

Credem că designul trebuie să fie provocator și mobilizator, recunoscându-i limitele ca agent al schimbării. Designul ar trebui să aibă comunitatea și relațiile sociale în centru. Ar trebui să genereze o școală pentru comunitate. Credem că putem contribui prin cercetare și observarea modului în care se construiesc relațiile dintre utilizatori și spațiu.

Arhitectură:

Credem că școala nu este doar o clădire ci un mediu care are autori multipli – prin poveștile, amintirile și interpretările lor asupra spațiului, și că acest mediu poate fi unul catalizator al schimbării. Credem că obiectul nu trebuie să fie imuabil și permanent, ci adaptabil și rezilent. Țintim către o modificare a perspectivei dinspre arhitect – creator către arhitect-facilitator care să dea curaj și putere utilizatourilor să altereze utilizarea și designul clădirii

Comentariul juriului

Un concept intelectual, un „joc cu mărgelele de sticlă” destinat copiilor de toate vârstele, cu o susținere teoretică exemplară și un potențial de replicare major în context urban românesc post-socialist. (Lorin Niculae)
Reconversia unor spatii industriale abandonate este o tema de real interes si trista actualitate. Proiectul ilustreaza un super-program recreativ si educational abordat de o echipa complexa, cu luciditate, flexibilitate, rafinament, nuantare si stapanire a spatiului. Proiectul beneficiaza de existenta unei teme profesionist intocmite si are o valoare inspirationala incontestabila si o abordare interdisciplinara exemplara. (Ileana Tureanu)
Abordare profesională, încredere in multidisciplinaritate, caracter...sunt doar căteva dintre calitățile de necontestat ale acestui proiect. (Marius Miclaus)
Perspectivele diferitelor specialități asupra temei propuse sunt acordate fin de echipa de arhitecți într-un spațiu dinamic, complex și, în egală măsură, rafinat. Adaptabilitatea pe care acesta o oferă atât la nivel funcțional cât și conceptual transformă abordarea într-o strategie de intervenție. (Daniela Maier)
Solutia propusa pentru remodelarea functionala -conversie/reconversie- este o strategie oferita de echipe multidisciplinare, in scopul crearii unei imagini urbane noi, pentru spatiile industriale uitate.(Cristian Drughean)