Comentariul autorului
Deschiderea către oraş a curţii Muzeului Naţional de Artă
Point4: Justin Baroncea, Radu Enescu, Ştefan Ghenciulescu, Constantin Goagea, Jean Craiu
Gardul neoclasic care desparte clădirea Muzeului Naţional de Artă de oraş era un element normal în perioada când acesta era palat regal, şi de înţeles în regimul comunist, când orice instituţie era păzită „contra” celor care trebuiau să o folosească.
Astăzi, acest gard nu mai are justificare. Muzeele din prezent sunt instituţii deschise, focare de urbanitate gândite programatic pentru a atrage toate felurile de public şi a dinamiza spaţiul oraşului.
Propunem reconsiderarea gardului şi deschiderea către oraş a unui spaţiu în prezent inert – curtea din faţă a muzeului. Gardul nu trebuie demolat – el face parte din compoziţia de ansamblu şi reprezintă o mărturie istorică (chiar dacă partea metalică nu pare a fi tocmai cea originală): propunem în schimb ridicarea panourilor din fier forjat şi bascularea lor la 90 de grade. Gardul care segrega in mod nefiresc spatiul public devine pergola pentru trotuarul Caii Victoriei restabilindu-se legatura intre sub-sitemele ansamblului de spatii numit generic „Piata Revolutiei”.
Trotuarul şi curtea vor fi tratate ca un spaţiu continuu. O parte din socluri devin bănci. Toţi copacii venerabili şi o parte a spaţiului verde se păstrează, devenind insule verzi compacte pe o suprafaţă minerală. Sculpturi moderne, instalaţii, proiecţii, cafenea, librarie şi tot felul de alte evenimente legate de viata unui muzeu contemporan ar putea avea loc în acest buzunar urban, care nu face decât să continue tradiţia Căii Victoriei.
Alte lucrări cu aceiași autori: