ro | en
Spațiul compact din Paris - Franța
  • Nominalizare la secțiunea „Arhitectura amenajărilor interioare / amenajări rezidențiale”

Spațiul compact din Paris - Franța

Autori: arh. Christiana Ene Pienescu, arh. Mihai Pienescu, fashion designer Ana-Xenia
Birou de proiectare: AAA - atelier d'architecture et d'aménagement

Colaboratori:
Execuție: La Celtoise (Manuel Martins Calheno)
Beneficiar: Ana-Xenia
Texte prezentare: Laurie Picout
Foto: Jeanne Perrotte
Foto: Jeanne Perrotte

Comentariul autorului

SPAȚIUL COMPACT_AX
Când a vizitat apartamentul de 40 m² - în zilele de după izolarea din decembrie 2021 - viitorul ei cămin, Ana a spus: „Acest apartament are o atmosferă bună. Și chiar îmi place așa cum îmi place și proprietarul, o femeie care se pensionează”. Cu toate acestea configurația apartamentului nu era pe gustul "majorității" (Ana & arhitecții!)
Dispus în diagonală, apartamentul avea o bucătărie mare chiar lângă intrare, urmată de un mic living, o baie coridor și dormitorul la capãt. Imediat, Ana s-a imaginat locuind aici: „Pentru mine, acest apartament oferea multe posibilități și a fost destul de ciudat ca am dorit să-l "dezbrăc" și să-i remodelez spațiul după bunul meu plac”. Din fericire pentru ea, arhitecții îi vor transformă dorințele în volume - așa cum au fãcut și pentru cei 16 m² ai locuinței anterioare unde nu s-a simțit niciodată "înghesuitã." Dar, dupã ce a lucrat ca designer pentru Balenciaga și Loewe, Ana vrea sã se concentreze pe propriul ei brand. Asta înseamnă că va avea nevoie și de un spațiu care să-i permită să lucreze de acasă.
Astfel bucătăria vastă a fost transformată într-un spațiu creativ. O bibliotecă în L integreazã un birou în consolă, inspirat de cel proiectat în 1939 de Charlotte Perriand: „Nu am vrut să-mi stea în cale un picior de birou”, explică Ana. Unghiul proeminent al scândurii groase de stejar, ca și forma bibliotecii, amintesc forma planului apartamentului. Bucătăria este plasatã în fața usii de intrare, într-un unghi ascuțit ce se deshide cãtre camera de zi și birou. Alte douã deschideri suplimentare dau acces cãtre sufragerie, ca un ecou la cele două uși culisante către dormitor. Dormitorul nu s-a mutat, dar a fost micșorat pentru a face loc zonei de zi / sufragerie. Panoul central care ascunde cele două uși culisante pe toată înălțimea ca și ușile din podea până în tavan ale dulapurilor și bãii amplificã vizual înălțimea apartamentului (2,6 metri). Baia, amplasată într-un colț, este iluminată si ventilatã de un velux amplasat deasupra dușului "à l'italenne". O bandă vitratã sub plafon, între baie și bucătărie, permite luminii să pătrundă și atrage privirea dintr-un spațiu în altul. "Acum simt că apartamentul este mai mare decât este în realitate. Și asta se datorează arhitecților mei!"
În atelierul de creație, Ana stă pe un scaun pliant vintage Bienaise - fabricat din oțel și carton presat în 1921 de frații Franck și Harry Nelson - sub lumina unei aplice Shogun, proiectată de Mario Botta pentru Artemide în 1986. În bucătăria funcțională o "încurcãturã" cu o mașină de spălat vase prea mare a necesitat - spre bucuria proprietarei - înlăturarea unei tencuieli groase (4-6 cm) de pe peretele opus frontului de lucru: "Aceatã zidărie expusă îmi amintește că apartamentul constituia odinioară trei camere de bonă. Îmi place să am această amintire a trecutului". Sufrageria este mobilată sobru: un blat Faust Linoleum pe cadre tubulare din oțel cromat Egon Eierdman (1965) și scaune cantilever în stil Bauhaus din anii 1930 din placaj pe oțel tubular cromat, desenate de Mart Stam pentru Kovona în Ceholovacia. Pentru baie, Ana a recuperat un lavoar din oțel inoxidabil - Andrée Putman pentru Selency, 1993. Oglindind plăcile de faianță neagră, lavoarul „trăiește” astfel o a doua viață. Perdele Balenciaga în culori vii alterneaza cu unele albe. Continuitatea pardoselii - parchet de stejar "point d'hongrie - contribuie la percepția unitară a spațiului.
Aceasta este povestea unui apartament de 40 m², casa Anei-Xenia.