ro | en
Fundația Casei Regale. Centru pentru conștientizarea valorilor și patrimoniului regal autohton

Fundația Casei Regale. Centru pentru conștientizarea valorilor și patrimoniului regal autohton

Autori: Ekaterina Maria Știfiuc

Îndrumător: Ș. L. Dr. Arh. Răzvan-Mircea Nica
Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” Iași, Facultatea de Arhitectură „G. M. Cantacuzino” Iași

Comentariul autorului

Motto:
„sufrageria cea mică, salonul și draga bibliotecă, în care se așeza pomul de Crăciun și din care o galerie, în chip de seră, ducea în grădină. Această galerie conducea printr-o scară în catul de jos, la o seră mai mare, plină de ferigi arborescente” – descrierea Palatului Eastwell, locul copilăriei Reginei Maria, pasaj din „Povestea vieții mele, vol I”

Fundația Casei Regale reprezintă întoarcerea la valorile Familiei Regale prin reintegrare socială, ajutor intergenerațional, susținerea talentelor, păstrarea patrimoniului regal. Acestea sunt traduse prin zonele publice, cea de concerte și întruniri, de documentare și expoziție și a celor pentru grupurile țintă din cadrul a două proiecte ale fundației: Tinere Talente, respectiv Generații.
Amplasamentul se află pe Șoseaua Kiseleff nr 35-37, între Palatul Elisabeta și Piațeta Regelui, completând un parcurs simbolic al regalității autohtone. Particularitatea sitului este Casa Miclescu care se degradează progresiv.
Concret, proiectul surprinde articularea Casei Miclescu cu volumele noi la nivelul demisolului printr-o dală generată în jurul curții interioare (cota -4.00) și deschisă către o curte de acces (cota -2.00), exprimând două concepte cu tente aristocratice: centralitatea și axialitatea. Simbolic, ideea compozițională se dezvoltă în jurul descrierii unei succesiuni de încăperi din Palatul Eastwell, locul copilăriei Reginei Maria.
Privind integrarea în sit, extinderea este introdusă în a doua jumătate a acestuia, fiind retrasă față de Casa Miclescu fără a pierde relaționarea cu aceasta. Volumul din față se raportează la aliniamentul stradal ajutând la individualizarea monumentului. Bara din spate este perpendiculară pe axa compozițională și are rol de barieră vizuală pentru perspectivele de la nivelul ochiului spre clădirile înalte din spatele sitului.
Accesul este direcționat din zona mediană a laturii de la bulevard într-un spațiu de distribuție spre trei subzone ierarhizate:
- curtea de la -2.00 unde accesul principal este marcat clasic de volumul înalt;
- zona de pe dală care prezintă accesul independent pentru funcțiunile aflate în bară;
- zona pietonală care invită prin intermediul indecsilor care schimbă direcția la plimbarea în jurul Casei Miclescu.
Funcțional, dala cuprinde zona publică prin prezența auditoriumului și a zonei de documentare, volumul prismatic adăpostește expoziția temporară și reprezintă corespondentul Casei Miclescu unde se află expoziția permanentă, iar bara cuprinde zona de ateliere.
Intervențiile asupra Casei Miclescu sunt: alipirea parțială a extinderii; îndepărtarea pereților nestructurali, facilitând spațiul expozițional; îndepărtarea unor planșee pentru introducerea nodurilor de circulație; dublarea structurii atelierului cu una metalică (podea vitrată pentru luminarea indirectă a demisolului, cursivă la etajul 1).
Particularitatea fațadelor este sistemul de fațadă dublă propus: module cu secțiune triunghiulară cu sticlă sablată albă încheiate la partea inferioară cu o tablă antracit pe suportul peretelui cortină (sticlă clară). Această soluție exprimă simplitatea dată de trimiterea la crinii albi preferați de Regina Maria prin culoare și la aliura șindrilei tradiționale, completată de prețiozitatea sugerată de la depărtare, prin estomparea aspectului unei rețele de module.
Așadar, proiectul exprimă intervenții subtile asupra Casei Miclescu, apropiindu-l de spiritul Familiei Regale, deoarece clădirea de pe sit, abordarea și detaliile reprezintă pecetea caracterului regal.



2021
Cercetare prin arhitectură
Diplome de arhitectură
Powered by: