ro | en
Centru activ de educație agricolă, Caracal

Centru activ de educație agricolă, Caracal

Autori: Maria Alexandra Pițuru

Îndrumător: Lect.dr.arh. Ana Maria Crisan
Universitatea de Arhitectura si Urbanism „Ion Mincu”, Facultatea de Arhitectură

Comentariul autorului

Proiectul tratează o realitate, iar propounerea reprezintă răspunsul la problemele cu care se confruntă Municipiul Caracal în prezent, depopulare și ignorarea potențialului agricol dat de localizarea geografică. Intervenția joacă un rol fundamental în regenerarea țesutului, dar si la scară scocială și economică, prin potențarea resurselor existente. Se dorește incluziunea socială, conturarea unei comunități sustenabile și responsabile pentru viitor, cu viziune. Toate acestea s-ar întampla în contextul în care orașul reprezintă un pol important pentru comunele și satele din jur.
Contextul este unul facil datorită faptului că sit-ul se află în vecinatatea liceului tehnologic din Caracal, cu profil agricol, ce găzduiește aprox. 800 de elevi, majoritatea provenind din medii defavorizate, dar și a existenței Stațiunii de Cercetare Agricolă în incinta liceului, ce datorită rezultatelor, municipalitatea o va extinde. Terenul pe care se amplasează propunerea se află în administrația liceului, pe el au fost odinioară clădiri pentru cămin, cantină și o școală postliceală, clădiri fără valoare arhitecturală, ce în prezent se află într-o stare de nerecuperat. Una dintre oportunitățile sitului a fost și vecinătatea directă cu fabricile din jur unde elevii își fac practica.
Conceptul proiectului este întrepătrunderea funcțiunii educaționale și agricultură. Un mediu construit împletit cu fâșii agricole, ce tind să creeze spații și suprafețe continue pentru a conecta funcțiunile, oamenii și vegetația. Agricultura este folosită ca model pentru a deveni un spațiu, dar și pentru a da contextul interacțiunii umane. Limbajul este în concordanță cu memoria colectivă a platformei industriale pe care se găsește sit-ul, prin elemente metalice și prefabricate, iar cromatic, se preia nuanța specifică pământului zonei.
Miscând împreună cu forma liniară a câmpurilor agricole, care este modelul agricol de pe amplasament, arhitectura ia și face acele linii ca bază pentru clădiri. Prin extensie, câmpul devine clădire și clădirea devine câmp.
Clădirea este împărțită în trei funcțiuni principale: educație, cercetare și spații publice, acestea sunt legate de un ax orizondal ce străbate tot complexul propus, făcând toate corpurile să comunice armonios. Ideea de educație activă este susținută de varitatea spațiilor de lucru și multitudinea tipologiilor de relaționare a clădirii cu acestea: curți interioare, sere, terase, structuri metalice cu potențial de dezvoltare.
S-a acordat o atenție sporită spațiilor exterioare publice, se propune o dală de intrare cu, caracter mineral de unde se accesează toate funcțiunile clădirii; de asemenea, se propune un spațiu în directă vecinătate cu parterul comercial al corpului de locuințe temporare, acesta, fiind umbrit de copaci, poate găzdui piață temporară pentru produsele centrului de educație agricolă sau poate reprezenta un spațiu de loisir.
La nivel urban, se propune descentralizarea prin crearea unui alt pol de interes decât cel existent. De asemenea, se crează o legătura cu Parcul Constatin Poroineanu, ce este clasat ca monument, printr-un “coridor verde”, o acupunctură de inserții vegetale pe calea de legătură dintre cele două oaze majore de vegetație.



2021
Cercetare prin arhitectură
Diplome de arhitectură
Powered by: