ro | en
Revitalizare rurală. Schimbare de funcțiune și amenajare a unei școli de tip Spiru Haret din satul Zorile, comuna Grădinari, județul Giurgiu.

Revitalizare rurală. Schimbare de funcțiune și amenajare a unei școli de tip Spiru Haret din satul Zorile, comuna Grădinari, județul Giurgiu.

Autori: Bobaru Ioana Raluca

Conf.dr.arh Adrian Roland Kunst
Universitatea Națională de Arte, București

Comentariul autorului

Proiectul pe care îl propun vine ca o soluție de dezvoltare rurală, o alternativă la distrugerea patrimoniului. Este un model adaptabil de amenajare pentru clădiri de școală tip Spiru Haret. Aceste spații tip, apărute în urma reformei educației din România de la sfârșitul secolului 19 - începutul secolului 20 se regăsesc la momentul actual în aproape fiecare comună din zona de sud a României, în diverse stadii de degradare și de cele mai multe ori abandonate. Construcțiile existente pot fi însă refolosite pentru diferite tipuri de activități, corelate cu nevoile și specificul zonei.
Școala tip Spiru Haret pentru care propun o soluție de amenajare interioară se află în satul Zorile, comuna Grădinari, județul Giurgiu. În aceeași curte se află o clădire anexă care a funcționat ca grădiniță până undeva în jurul anului 2013. Ambele construcții sunt momentan neutilizate deoarece în sat s-a dat în folosință o altă școală, de dimensiuni mai mari.
În rezolvarea temei de licență mi-am concentrat atenția pe amenajarea clădirii principale a ansamblului, fosta școală. Astfel, am ales o funcțiune care să celebreze rolul educațional al spațiului: o bibliotecă media. Deși această facilitate publică va oferi accesul la diferite tipuri de medii, am accentuat rolul principal de bibliotecă prin direcția stilistică și estetică abordată: materiale naturale, neutre și repetiții de volume simple.
Recompartimentarea interioară și renunțarea la plafon au reprezentat punctul de plecare pentru întregul concept. Înălțimea rezultată mi-a permis să construiesc rafturi pentru cărți până aproape de înălțimea acoperișului, care formează o structură ce repetă arhitectura clădirii. Astfel se creează un ritm aproape hipnotic, care induce o stare de concentrare, liniște sau chiar meditație. Cadrul este unul solemn, iar atmosfera interioară poate avea uneori chiar valențe de locaș de cult.
În zona de intrare, pereții frontali din fosta cancelarie sunt coborâți la nivelul de 110 cm pentru a forma o recepție cu acces printr-o ușă batantă. Din această zonă se pot împrumuta laptopuri pentru studiu individual în incintă. În fostele săli de clasă, pentru spațiile de lucru am spart geometria simplă a modulelor de bibliotecă prin zonele de lucru la geam, al căror blat se continuă direct din mobilier. Am introdus spații de relaxare folosind același principiu de continuare a mobilierului din bibliotecă pentru a construi trei zone de șezut. Atât la parter cât și la etaj am prevăzut birouri individuale și mese de lucru pentru grupuri mari. Una dintre săli are construită pe toată lățimea peretelui o scară care funcționează ca spațiu de ședere sau scenă. Peretele din spatele scenei devine o coală albă prin intermediul unei pânze de proiecție care se poate desfășura în fața corpurilor de bibliotecă. Platforma de la etaj, precum și spațiile de jos oferă o vedere bună asupra zonei de proiecție. Accesul la etaj se realizează printr-o scară elicoidală din metal alb. Este elementul sculptural în jurul căruia se desfășoară încăperea din stânga. Balustrada se continuă la etaj cu zona de parapet, dând impresia unei panglici de hârtie care îmbracă toată platforma. Am inclus la parter un mic spațiu sanitar și camera tehnică pentru centrala termică. Am ales ca accesul în camera tehnică să se facă printr-o ușă încuiată aflată în zona de toaletă pentru a nu fragmenta spațiul extern cu mai multe uși.



2021
Cercetare prin arhitectură
Diplome de arhitectură
Powered by: