ro | en
Fabrica, școala, cartierul. Școală de meserii pe situl fostei Fabrici de Cherestea Drajna, Măneciu

Fabrica, școala, cartierul. Școală de meserii pe situl fostei Fabrici de Cherestea Drajna, Măneciu

Autori: Alexandra Ilieș

Îndrumător: șef lucr.dr.arh. Ștefan Radocea, drd.arh. Cristian Bădescu
Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, Facultatea de Arhitectură

Comentariul autorului

Valoarea zonelor rurale din România este dată de elementele de patrimoniu material sau imaterial ce o compun, caracterizate prin tehnici de construcție tradiționale folosind materiale locale, obiceiuri culturale străvechi și comunități închegate. Pe de cealaltă parte, contextul rural se confruntă cu un acces scăzut la infrastructură, servicii și resurse educaționale și apare problema migrației populației tinere către mediul urban.
În ceea ce privește proiectarea arhitecturală a unei școli de meșteșuguri în mediul rural, se conturează câteva direcții de abordare. În primul rând, importantă este existența unei relații între programul funcțional, mediul înconjurător și arhitectură, aceasta din urma valorificând contextul prin elementele de limbaj utilizate și susținerea unei clarități a țesutului rural. Acest lucru poate fi obținut prin valorificarea patrimoniului local, integrarea în programul educațional a cursurilor relevante în domeniul construcțiilor și meșteșugurilor tradiționale și oferirea unui loc de desfășurare a învățământului practic, cu un posibil contract de angajare. Aceste măsuri sporesc atractivitatea școlii profesionale, iar asigurarea unui viitor loc de muncă în cadrul unei întreprinderi locale ar putea influența abandonul școlar timpuriu și creșterea economică a zonei. În al doilea rând, o oportunitate pentru dezvoltarea învățământului profesional este dată de organizarea acestuia în funcție de necesitățile zonei: programul poate aborda atât un sistem cu un sediu permanent, asigurând revitalizarea locului, însă pentru a asigura longevitatea școlii, se pot organiza proiecte de tip itinerant; astfel, elevii pot face schimb de informații și tehnici și își pot aprofunda cunoștințele dobândite prin studierea diferitelor culturi, promovându-se și parteneriatele între școli și agenții economici.
Dezvoltarea durabilă a formării profesionale implică consolidarea unor tradiții și comunități rurale, elemente ale patrimoniului cultural care se dovedesc a avea impact asupra modului în care este perceput învățământul la nivel regional. Printr-un echilibru social și economic se poate restabili imaginea de ansamblu a școlii și aduce în contemporan ideea de meșteșug tradițional.
Scopul acestui proiect privește revitalizarea sitului fostei fabrici de cherestea Drajna din Măneciu, prin intermediul unor intervenții atât arhitecturale, cât și la nivel de masterplan și tinand cont de trecutul industrial care a dus la dezvoltarea întregii comune. Proiectul urmărește o îmbunătățire a zonei degradate a sitului fostei fabrici, aflat în proximitatea gării și reprezentand o oarecare extindere a centrului satului, prin evidențierea problemelor și rezolvarea acestora. În acest sens, programul funcțional principal propus este o școală de meserii tradiționale în prelucrarea lemnului, o extensie a școlii existente în comună care nu dispune de spațiul necesar pentru activitățile practice din cadrul atelierelor de formare profesională. Proiectul se conformeaza programului prin crearea unui campus care să permită două tipuri de școală: în primul rând reprezintă un sediu stabil pentru școala din existentă și pe de altă parte, funcțiunile complementare permit dezvoltarea unui program de tip itinerant - școală de vară. Așadar, apare nevoia unor spații de cazare, cantină/restaurant și recreere. Din punct de vedere sustenabil, materia primă necesară atât în cadrul atelierelor, cât și pentru construcția corpurilor campusului provine din pepiniera așezată pe sit.



2024
Cercetare prin arhitectură
Diplome de arhitectură
Powered by: