ro | en
Ateliere de fabricație digitală. Reactivarea Școlii de meserii „Ciocanul”, București

Ateliere de fabricație digitală. Reactivarea Școlii de meserii „Ciocanul”, București

Autori: Mădălina Stănășel

Îndrumător: prof.dr.habil.arh. Andra Panait
Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, Facultatea de Arhitectură

Comentariul autorului

Tema principală a acestui proiect este reactivarea școlii de meserii “Ciocanul” și adaptarea acesteia la cerințele contemporane, utilizând o abordare care să respecte identitatea locului.
Imobilul este situat în București, într-o zonă centrală, de-a lungul Căii Dudești - o axă structurală semnificativă în care se intersectează țesutul urban tradițional și cel socialist. Construcțiile de pe acest sit au apărut la sfârșitul secolului al XIX-lea, în mijlocul unei zone care încă se ocupa cu viticultura.
Deși amenajările urbane planificate au început târziu pe Calea Dudești, zona a fost marcată de momente semnificative din istoria recentă a Bucureștiului. Nucleul în jurul căruia s-au produs aceste schimbări rămâne centrat pe ansamblul Școlii de Meserii “Ciocanul”, alături de imobilul vecin, casa familiei Zamfirescu, singurele clădiri construite între 1846 și 1911 care încă mai există.
Aceasta este prima școală de meserii din București dedicată elevilor din comunitatea evreiască. Cercetările de arhivă arată că școala a trecut de-a lungul timpului prin diverse procese de reorganizare și schimbări de strategie operațională. Cu toate acestea, a rămas o instituție de învățământ, evoluând sub diferite scenarii, toate legate de meserii, tehnologie.
Proiectul urmărește să echilibreze caracteristicile unice ale contextului istoric și cerințele programatice contemporane, navigând între dihotomiile de utilizare și formă, permanență și temporalitate.
Din perspectiva contextului urban, proiectul își propune să atingă mai multe obiective: 1) exploatarea valorii istorice a sitului și prevenirea deteriorării patrimoniului, 2) implementarea intervențiilor de restructurare a Căii Dudești și a zonelor de tranzit, 3) marcarea unui traseu care amintește de fostul stadion demolat în procesul de reorganizare a bulevardelor din perioada comunistă și 4) refacerea și extinderea spațiului verde.
Din perspectiva programului, legătură cu sistemul educațional este incontestabilă. Pentru ca acest lucru să fie posibil, proiectul reprezintă o reinterpretare a școlii de meserii adaptată evoluției tehnologice. Mai exact, programul este Laboratoare de Fabricație Digitală, cunoscut și sub denumirea „FabLabs”.
În ceea ce privește dispunerea funcțiunilor, subsolul găzduiește în primul rând zone tehnice, dar mai important, include un spațiu de colaborare ce servește ca o legătură între clădirea existentă și cea propusă. În noua clădire orientat spre Calea Dudeşti sunt amplasate zone de fabricaţie digitală cu funcţiuni fixe, iar la capătul opus sunt configurate spaţii flexibile cu caracter multifuncţional. Pentru a marca perspectiva din Piaţa Alba Iulia, sunt prevăzute spaţii expoziţionale pentru lucrările create în aceste laboratoare.
Funcțiunile din clădirile existente păstrează caracterul istoric al acestora: pentru școala de meserii sunt propuse spații de programare și electronice, școala de fete oferă spații de lucru pentru tehnologii purtabile, iar grădinița găzduiește spații administrative.
Construirea unei noi fațade, o extindere a școlii de meserii, subliniază relația cu spațiul public.
O fațadă parametrică realizată din panouri curbate din plasă de aluminiu, care reflectă și programul de laboratoare de fabricație digitală și funcționează ca element integrat de protecție solară., a fost folosită pentru a menține un aspect neutru și uniform al noului volum.
La nivel general, proiectul reprezintă un loc în care se formează comunități și în care sunt încurajate colaborarea, procesele creative și rezultatele tangibile.



2024
Cercetare prin arhitectură
Diplome de arhitectură
Powered by: